a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2010/00068-I

Datum:

30-03-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie in De Kampioen van juli/augustus 2009.

Daarin staat onder de aanhef:

“ANWB-lidmaatschap

 Meer voordeel dan u denkt” onder meer:

“Exclusief voor u als ANWB-lid hebben wij in samenwerking met KPN de volgende aanbieding voor u geregeld: Digitenne van KPN nu de eerste 2 maanden gratis, daarna betaalt u € 7,50 per maand”.

 

 

De klacht

 

Met gebruikmaking van het onderhavige aanbod heeft klager zich op 31 juli 2009 telefonisch aangemeld voor Digitenne.

Klager vindt de uiting misleidend, omdat er tot op heden geen sprake is van “2 maanden gratis”. Immers, op 16 september 2009 werden de abonnementskosten voor augustus, september en oktober 2009 van klagers rekening afgeschreven en in oktober respectievelijk november 2009 de abonnementskosten voor november en december 2009. 

 

Het verweer van verweerder sub 1

 

Bovenaan de internetpagina (www.kpn.com/anwb) via welke gebruik kan worden gemaakt van het aanbod, is duidelijk vermeld hoe de korting wordt verrekend. Na aanschaf van Digitenne betalen klanten eerst de aansluitkosten en de eerste 2 maandtermijnen. Als die zijn ontvangen, wordt de korting overgemaakt. Ook bij telefonische aankoop van Digitenne wordt dit verteld.

KPN zal uitzoeken of de korting, waar klager recht op heeft, niet of niet op tijd aan hem  is overgemaakt. 

Van misleiding is geen sprake. De verrekenmethode hoeft niet direct in de advertentie te worden opgenomen.

 

De reactie van klager op het verweer van verweerder sub 1

 

Bij zijn telefonische aanmelding voor Digitenne is aan klager niets meegedeeld over de wijze van verrekenen van “de eerste 2 maanden gratis”.

Uiteindelijk is het bedrag voor deze twee maanden op 30 december 2009 op zijn rekening bijgeschreven.

Klager blijft van mening dat de vermelding “de eerste 2 maanden gratis” niet juist is, als deze maanden gewoon moeten worden betaald.  

 

Het verweer van verweerder sub 2 

 

Verweerder verwijst naar de inhoud van zijn eerdere, bij de klacht overgelegde brieven van 9 en 28 september 2009 aan klager. Het betreft een aanbieding van KPN en ANWB is bij de inhoud daarvan niet betrokken geweest. Verweerder verzoekt de Commissie de klacht af te wijzen, voor zover deze is gericht tegen ANWB.   

 

Het oordeel van de Commissie

 

Naar vast staat dienen in het kader van het aanbod “de eerste 2 maanden gratis” eerst de eerste 2 maanden aan KPN te worden voldaan en wordt het desbetreffende bedrag vervolgens aan de consument terugbetaald.

Nu onder deze omstandigheden in de gewraakte advertentie wordt gesproken over “de eerste 2 maanden gratis”, zonder dat uitdrukkelijk wordt gewezen op bovengenoemde  wijze van verrekenen van de eerste 2 maanden, is de advertentie voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de prijs als bedoeld in artikel 8.2 sub d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is deze misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Aan dit oordeel doet niet af dat de wijze van verrekenen wel blijkt uit de informatie op www.kpn.com/anwb en zou worden toegelicht indien men Digitenne telefonisch bestelt.

 

De Commissie acht beide verweerders verantwoordelijk voor de gewraakte uiting; er wordt een product van KPN aangeboden, te weten KPN Digitenne, maar dat aanbod geschiedt op basis van samenwerking tussen ANWB en KPN. In de advertentie staat immers: “Exclusief voor u als ANWB-lid hebben wij in samenwerking met KPN de volgende aanbieding voor u geregeld: (..)”. Voorts is de uiting voorzien van het logo van ANWB.  

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt verweerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken