a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2010/00631

Datum:

02-11-2010

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden uiting

           

Het betreft een folder met op de voorzijde de tekst:

“ Met onze welgemeende blijk van medeleven bij het overlijden van een dierbaar familielid…”

en op de achterzijde de volgende tekst – voor zover hier van belang -:

“  Maar…geboorten, huwelijken, reuniën, openingen, jubilea, records, kampioenschappen, promoties, diplomeren, promoveren of andere memorabele data,

zijn natuurlijk ook feestelijke momenten die een schilderij verdienen als persoonlijke herinnering! ”

 

De klacht

 

De folder is drie weken na de plaatsing van de overlijdensadvertentie van een familielid in de krant en op internet geadresseerd aan de familie toegezonden. Een dergelijke manier van folderverspreiding is smakeloos en de gebruikte tekst is misplaatst.

 

Het verweer

 

Adverteerder erkent dat de klacht terecht is voor zover deze is gericht tegen de tekst van de brochure in gevallen waarin sprake is van een overlijden. In de door adverteerder overgelegde nieuwe brochure is de tekst aangepast. De wijze van folderverspreiding is weliswaar commercieel, maar wel toegestaan.

 

De mondelinge behandeling

 

Klager handhaaft zijn standpunt dat het onfatsoenlijk is om rouwadressen te gebruiken voor mailings, temeer nu gebruik is gemaakt van een adressticker in plaats van een handgeschreven adressering. Door de wijze van verspreiding en de tekst van de brochure wordt gespeeld met de emoties van nabestaanden.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Hoewel de Commissie er begrip voor heeft dat klager onaangenaam is ge­troffen door de ontvangst van een geadresseerde brochure drie weken na het overlijden van een familielid, is de toezending van een brochure naar aanleiding van een rouw­advertentie naar het oordeel van de Commissie op zichzelf genomen niet zonder meer in strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC).

 

De Commissie acht de tekst van de brochure echter wel in strijd met artikel 2 NRC, waarin is bepaald dat reclame in overeenstemming dient te zijn met de goede smaak en het fatsoen. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met criteria zoals de goede smaak en het fatsoen stelt de Commissie zich weliswaar terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria, maar ook met inachtneming van deze terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat in de onderhavige uiting de grens van het toelaatbare wordt overschreden, nu de aan nabestaanden toegezonden brochure, die blijkens de voorzijde bedoeld isals een “blijk van medeleven bij het overlijden van een dierbaar familielid”, op de achterzijde spreekt over “feestelijke momenten die een schilderij verdienen”. 

 

De beslissing

 

Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken