a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2011/00825A

Datum:

10-10-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de bij het tijdschrift Kampioen van september 2011 gevoegde flyer van adverteerder met – voor zover hier van belang – de volgende tekst:

“Iets te vieren?

  Kondig het groots aan met een

  GRATIS* spandoek!

  (…)

  Alleen via het internet verkrijgbaar:

  www.vistaprint.nl/kampioen40

 

(…) *Exclusief verzendkosten (…)”

 

De klacht

 

Er wordt gesproken over een GRATIS spandoek zonder vermelding van welk formaat dan ook. In de flyer wordt alleen verwezen naar verzendkosten. Blijkens het bestelproces op internet wordt een bedrag van € 12,79 in rekening gebracht aan kosten, wat voor verzendkosten een te hoog bedrag is.

 

Het verweer

 

De reclame-uiting deelt mee dat een gratis spandoek kan worden besteld en via de onderhavige actie is dat daadwerkelijk mogelijk. Informatie over de vier verschillende formaten van de spandoeken, de materiaalkeuze, de upload- en ontwerpmogelijkheden is te omvangrijk om op de flyer te vermelden, maar wordt wel uitgebreid op de landingspagina verstrekt.

 

Zowel in de flyer als tijdens het bestelproces wordt vermeld dat verzendkosten in rekening worden gebracht. Het door klager genoemde bedrag van € 12,79 is niet juist, voor het gratis spandoek wordt € 7,10 aan verzendkosten in rekening gebracht. Dit bedrag betreft de werkelijke kosten die worden gemaakt om ervoor te zorgen dat het product de consument bereikt. Deze kosten wijken niet af van de kosten die andere aanbieders van pakketpost in rekening brengen. Ter onderbouwing hiervan heeft adverteerder webpagina’s overgelegd met de door DHL en NLPost gehanteerde tarieven.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie begrijpt het eerste bezwaar van klager aldus, dat op de flyer niet wordt vermeld dat het aanbod van een gratis spandoek alleen geldt voor het kleinste formaat spandoek, waardoor sprake is van misleidende reclame in de zin van artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

 

De Commissie acht voldoende aannemelijk dat het mogelijk is via de onderhavige actie een spandoek te bestellen waarvoor geen andere kosten in rekening worden gebracht dan de door adverteerder als ‘verzendkosten’ aangeduide kosten. Dat niet alle formaten van het  spandoek onder het gratis aanbod vallen, blijkt naar het oordeel van de Commissie voldoende duidelijk uit de landingspagina waarnaar in de flyer wordt verwezen en is geen essentiële informatie die reeds in de flyer zelf vermeld dient te worden, mede omdat niet voor de hand ligt dat de gratis actie voor alle formaten geldt. Dit onderdeel van de klacht wordt daarom afgewezen.

 

Klagers klacht dat het bedrag van de verzendkosten van het spandoek zo hoog is dat daarin ook andere kosten moeten zijn verwerkt, treft geen doel. De Commissie acht voldoende aannemelijk gemaakt dat het door klager genoemde bedrag van € 12,79 niet correspondeert met de kosten die in rekening worden gebracht bij toezending van het gratis spandoek waarop de uiting betrekking heeft. Van het volgens adverteerder wel in rekening gebrachte bedrag van € 7,10 is niet gesteld of gebleken dat in dit bedrag andere kosten zijn verwerkt dan de werkelijke verzendkosten.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken