a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2012/00289

Datum:

26-04-2012

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft:

1.

Een televisiereclame waarin wordt gezegd:  

“Heb je een relatie, maar toch behoefte aan aandacht van een ander?

Flirten is niet strafbaar.

Second Love.nl.

Alles mag”.

Intussen verschijnt naast een man en een vrouw die met hun hoofd omgedraaid naar elkaar kijken onder meer in beeld: “Aandacht? Spanning? Complimentjes?”.

2.

Een uiting op de website www.secondlove.nl. Daarin staat onder de aanhef “Flirten is niet alleen voor singles” onder meer:

“Vreemdgaan voor hem                                      Vreemdgaan voor haar

                 ontmoet hier je date…                                vind hier een spannende date…” en

“67% van de mensen vindt vreemdgaan een geweldige ervaring”. 

 

 

                             

 

 

 

De klacht

 

Klaagster acht de uitingen om de volgende redenen misleidend.

a.

Door de wijze van presenteren van haar product en de verzekering dat het “mag” haalt adverteerder het begrip overspel “uit de stiekeme hoek” en wordt aan overspel een

“schijn van achtenswaardigheid” gegeven. Daardoor kunnen mensen die “moreel niet zo sterk staan” worden “overgehaald tot het verloederen van hun huwelijk”.

b.

Blijkens opmerkingen op allerlei sites van gebruikers van www.secondlove.nl is een aantal van de op die site ingeschreven mensen ‘verzonnen’, om de indruk te wekken dat er meer variatie is in partners, dan in werkelijkheid het geval is.

c.

Op de onder b bedoelde sites werden ook financiële problemen genoemd met betrekking tot het inschrijven en steeds weer afboeken van de abonnementsprijs, ook na uitschrijving.

 

Het verweer

 

De klacht is gemotiveerd weersproken.

Op het verweer zal in het oordeel worden teruggekomen.

 

De mondelinge behandeling

 

De heer Drost heeft het standpunt van adverteerder nader toegelicht.

Hij heeft onder meer meegedeeld dat er per IP-adres 3 profielen kunnen worden aangemaakt.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Met betrekking tot de bestreden uitingen stelt de Commissie voorop dat het adverteerder vrij staat reclame te maken voor de door haar aangeboden dienst, te weten de datingsite www.secondlove.nl, waarbij adverteerder zich richt tot mensen die al een relatie hebben. Ter vergadering is overigens namens adverteerder meegedeeld dat adverteerder zich ook richt tot singles, waaronder bijvoorbeeld co-ouders.

 

De wijze waarop adverteerder haar dienst in de bestreden uitingen aanprijst, acht de Commissie, uitgaande van klaagsters argument onder a, niet van dien aard, dat de Nederlandse Reclame Code wordt overtreden. Dat niet iedereen de uitingen en/of de daarin aangeprezen dienst zal waarderen, leidt niet tot een ander oordeel.

 

Met betrekking tot klaagsters bezwaren onder b en c omtrent -kort samengevat- ‘verzonnen’ ingeschreven mensen en financiële problemen overweegt de Commissie dat in de televisiereclame en de uiting op internet, voor zover klaagster deze aan de Commissie heeft overgelegd, geen suggesties besloten liggen omtrent het aantal bij www.secondlove.nl ingeschreven personen en/of de financiële situatie van adverteerder. Reeds om die reden acht de Commissie deze -ook weinig onderbouwde- bezwaren ongegrond.

Ten overvloede overweegt de Commissie dat adverteerder in reactie op de klacht heeft meegedeeld dat er geen sprake is van fictieve deelnemers, maar dat sommigen meer, dat wil zeggen maximaal 3 profielen aanmaken.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken