a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2014/00857

Datum:

20-01-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op http://sites.google.com/a/bcase.nl/tit/wat/fraudedetectie. Daarin staat onder het kopje: “Fraudedetectie en -preventietoolbox” onder meer:

“Onze state-of-the-art stemanalyse-oplossingen leiden tot aansprekende resultaten op het gebied van onder meer fraudedetectie en -preventie. De unieke en gepatenteerde ‘Layered Voice Analysis (LVA)’-technologie vormt hiervoor de basis”

en

“Voor gemeenten

Voor het opsporen van bijvoorbeeld bijstandsfraude, is de LVA 6.50 in combinatie met LVA-i een effectieve oplossing. (…). De oplossing heeft zich wereldwijd talloze malen bewezen en is uitermate nauwkeurig”. 

 

De klacht

De klacht kan als volgt worden samengevat.

Onlangs bestreed klager de volgende tekst in een uiting van adverteerder:

“De oplossing heeft zich wereldwijd talloze malen bewezen en is 85 tot 90% nauwkeurig”. (Dossier 2014/00670).

Naar aanleiding van deze klacht heeft adverteerder de zinsnede “85 tot 90% nauwkeurig” gewijzigd in “uitermate nauwkeurig”.

Deze nieuwe zinsnede verschilt inhoudelijk niet van de oude. De bezwaren geuit in de eerdere klacht zijn ook van toepassing op de nieuwe formulering.

Klager verneemt graag of de nieuwe formulering ook in strijd is met de artikelen 8.2 en 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Het verweer

Adverteerder heeft -samengevat- als volgt op de klacht gereageerd.

Cases wereldwijd onderbouwen de bewering over nauwkeurigheid. In verband met het vertrouwelijke karakter van de desbetreffende gegevens, kan adverteerder deze niet verstrekken. Adverteerder heeft besloten om te volstaan met de tekst “De oplossing heeft zich wereldwijd bewezen”. De tekst op adverteerders internetsite is inmiddels aangepast.

De repliek

Klager heeft onder meer het volgende meegedeeld.

In dossier 2014/00670 werd in het verweer nog gewezen op ‘tal van onderzoeken die het tegendeel bewijzen’. Thans wordt dit argument niet gebruikt. Het is de vraag of adverteerder meent dat vorenbedoelde onderzoeken toch niet bestaan.

Klager is niet onder de indruk van de bewering “Cases wereldwijd onderbouwen de bewering over nauwkeurigheid”. Voor informatie over de problematiek die met deze vorm van redeneren samenhangt, verwijst klager naar het artikel “A call for evidence-based security tools” in Open Access Journal of Forensic Psychologie 1 (2009): 1-4.

Ten slotte betekent het argument dat de informatie over vorenbedoelde cases vanwege de vertrouwelijkheid niet openbaar mogen worden gemaakt dat de beweringen op basis van deze informatie niet te controleren zijn.

De dupliek

Adverteerder herhaalt dat het in verband met het vertrouwelijke karakter van de gegevens niet mogelijk is deze te verstrekken. Klager is welkom op het kantoor van adverteerder voor een mondelinge toelichting.

Het oordeel van de Commissie

Klager heeft, onder verwijzing naar zijn eerdere klacht in dossier 2014/00670, de juistheid van de mededeling “De oplossing (….) is uitermate nauwkeurig” gemotiveerd weersproken. In reactie hierop heeft adverteerder de juistheid van voornoemde mededeling niet, althans onvoldoende aannemelijk gemaakt. Adverteerder heeft volstaan met de stelling dat cases wereldwijd de bewering over nauwkeurigheid onderbouwen en dat de desbetreffende gegevens niet kunnen worden verstrekt, in verband met het vertrouwelijke karakter daarvan.

Gelet op het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de bestreden reclame gepaard gaat met onjuiste informatie ten aanzien van de van het gebruik van het product te verwachten resultaten als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Overigens ziet de Commissie in de omstandigheden van dit geval geen aanleiding om haar beslissing als “Alert” onder de aandacht te laten brengen van een breed publiek. Zij overweegt daartoe dat de thans bestreden uiting afwijkt van de in dossier 2014/00670 beoordeelde uiting, in die zin dat de zinsnede “85 tot 90% nauwkeurig” is gewijzigd in “uitermate nauwkeurig”. Bovendien betrof de uiting in dossier 2014/00670 een uiting op een andere website dan de site waarop de thans bestreden uiting voorkomt. Ten slotte is de onderhavige klacht ingediend op 18 november 2014, derhalve op een moment dat de beslissing van 4 november 2014 in dossier 2014/00670 nog niet onherroepelijk was.

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken