a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2009/00500

Datum:

30-09-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden uiting

 

Het betreft de website www.bookryanair.com van adverteerder, waarop vliegreizen naar verschillende bestemmingen kunnen worden geboekt.

 

Klager heeft bij zijn toelichting van 30 juni 2009 ter informatie een uitdraai van een pagina van deze website overgelegd.

 

Het standpunt van klager

 

De Commissie vat het standpunt van klager, zoals dit volgt uit zijn klacht, de nadere aanvullingen en zijn repliek, als volgt samen.

 

Klager heeft via internet voor 66 personen bij adverteerder een vliegreis geboekt van Düsseldorf naar Stockholm. Op het vliegveld bij het inchecken bleek dat per persoon € 20,- extra moest worden betaald, omdat de instapkaarten niet waren uitgeprint. Op het moment dat klager de tickets online boekte, heeft hij deze informatie niet op de website zien staan.

Bij het boeken van een vlucht is de bewuste informatie pas te zien op de laatste websitepagina’s. Klager is van oordeel dat de informatie meteen ‘bij het inchecken’ op de eerste pagina’s had moeten staan en acht de website misleidend.

 

Het standpunt van adverteerder

 

De Commissie vat het standpunt van adverteerder als volgt samen.

 

Uit de originele boeking van klager blijkt dat hij tijdens het boeken heeft gekozen voor de mogelijkheid om gratis via internet in te checken. Klager heeft tijdens het boeken bevestigd dat hij heeft gelezen dat hij gedurende 14 dagen voorafgaande aan de vlucht van deze incheckmogelijkheid gebruik kon maken en dat hij dit heeft begrepen. Voorts heeft klager ermee ingestemd dat hij, indien hij niet online zou inchecken, € 20,- op het vliegveld zou moeten betalen. Klager heeft, voordat de vlucht vertrok, nog enkele e-mails ontvangen waarin hij hierop werd geattendeerd. Desondanks heeft klager niet online ingecheckt.

 

Adverteerder heeft onder meer een schermafdruk van de website overgelegd, betreffende een boeking van een vlucht van Düsseldorf naar Stockholm. Op deze schermafdruk staat, onder de vluchtgegevens, de volgende tekst:

“Important information.

All passengers must check-in online and bring their printed boarding passes to the airport. If you do not check-in online you will be required to pay the relevant fee to re-issue your boarding card at the airport (…)”

Onderaan de pagina staat, in een kader, waarbij een hokje staat dat kan worden aangevinkt:

“Important!

I have read and accept Ryanair’s Terms and Conditions, Website Terms of Use, Photo ID policy and the above Important Information and I will advise all other passengers travelling as part of this reservation of these conditions. (Please check box to continue.)”

Voorts legt adverteerder een kopie over van de reisvoorwaarden (Terms and Conditions of Travel).

 

Gelet op het voorgaande acht adverteerder de website niet misleidend.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Het bezwaar van klager betreft het feit dat men op het vliegveld € 20,- extra moet betalen voor het uitprinten van het ticket. Klager is van mening dat de website op dit punt onduidelijk is, nu, naar hij stelt, de bewuste informatie pas ‘een paar pagina’s verderop’ staat en niet ‘in één oogopslag bij het inchecken te zien’ is. Gelet hierop acht klager de website van adverteerder misleidend. De Commissie volgt klager hierin niet en overweegt daartoe het volgende.

 

Uit de door adverteerder overgelegde schermafdruk blijkt dat men, voordat men een online te boeken reis definitief kan bevestigen, eerst een hokje moet aanvinken waarmee men aangeeft dat men de bovenstaande “Important Information” heeft gelezen. In deze “Important Information” die hierboven op dezelfde pagina duidelijk is weergegeven, staat de informatie met betrekking tot de extra te betalen kosten, wanneer men niet de ‘boarding passes’ uitprint. Nu het systeem zodanig is ingericht dat men pas een reis kan bevestigen op het moment dat het genoemde hokje is aangevinkt, wordt de gemiddelde consument geacht van deze informatie op de hoogte te zijn, alvorens hij de reis bevestigt. Aldus heeft adverteerder voldaan aan zijn informatieplicht, zoals deze volgt uit artikel IV onder 2 van de Reclamecode Reisaanbiedingen. De klacht faalt derhalve. 

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken