De bestreden reclame-uiting
Het betreft de website www.dfdsseaways.nl. Op één van de pagina’s wordt geadverteerd voor een “cruise ferry” IJmuiden – Newcastle. Er staat onder meer:
‘Twee overnachtingen aan boord van luxe cruise ferry in een 2-pers. binnenhut met douche en toilet’
‘Vanaf 129,- * (2p + auto)’
‘Vanafprijzen, enkele reis
(…) auto + 2 personen 129,-*.’
Een kopie van de uiting is aan deze beslissing gehecht.
De klacht
Een retour overtocht (‘twee nachten’) IJmuiden – Newcastle wordt aangeboden voor prijzen vanaf € 129,-. Wanneer klaagster wil boeken, blijkt de vanaf prijs betrekking te hebben op een enkele reis en is de reisprijs verdubbeld. De reclame-uiting is daarmee misleidend.
Het verweer
Hoewel duidelijk op de internetpagina staat dat de prijzen gebaseerd zijn op een enkele reis, begrijpt adverteerder klaagsters verwarring. De gewraakte reclame-uiting is het gevolg geweest van een interne fout en de betreffende informatie op de website is aangepast.
Het oordeel van de Commissie
Adverteerder heeft niet weersproken dat hij op de website onduidelijke informatie heeft verstrekt over de prijs per nacht van de desbetreffende retourovertocht per cruise ferry. Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt over de prijs van de aangeboden reis als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.