De bestreden uiting
Het betreft de website www.worldticketcenter.nl, waarop onder andere vliegreizen naar steden in Europa worden aangeboden. Nadat men in het zoeksysteem op de website een reissoort heeft uitgezocht, wordt men doorverwezen naar de pagina ‘Tarieven’ waar een bepaalde reis (met bijbehorende datum en tarief) kan worden aangeklikt. Vervolgens wordt men verwezen naar de webpagina ‘Reserveren’, waarop de persoonlijke gegevens van de reiziger(s) en andere gegevens met betrekking tot de reis kunnen worden ingevuld en een ‘Prijsberekening’ met ‘Subtotaal’ wordt getoond. Op de volgende webpagina ‘Betalen’ worden de ingevoerde gegevens getoond en de totaal verschuldigde reissom.
De klacht
Klager heeft via het boekingssysteem van adverteerder een vliegreis voor vier personen naar Madrid geboekt. Pas op de webpagina ‘Betalen’ blijkt dat een bedrag van € 31 p.p. aan ‘Customer service charge’ in rekening wordt gebracht en een bedrag van € 25 wegens ‘Dossierkosten’.
Het verweer
In zowel de aanbieding op de eerste websitepagina van het boekingssysteem als op de websitepagina’s 2 en 3 staat duidelijk vermeld dat een toeslag volgt in stap 4 van de boeking. Met een grote pijl wordt gewezen op de vermelding “Prijzen incl.alle belastingen, excl. toeslagen en dossierkosten”. Een fee wordt getoond zodra
deze bij adverteerder bekend is. Nadat in stap 4 van de boeking de totale prijs wordt getoond kan de boeking worden voltooid of afgebroken. In elke stap van de boeking wordt een duidelijke voorstelling van zaken gegeven, zodat de consument niet wordt misleid.
Het oordeel van de Commissie
In artikel III sub 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) is bepaald dat aanbieders (van reisdiensten) zijn gehouden tot het hanteren van correcte en duidelijke prijzen in hun reclame-uitingen, inclusief de hen op het moment van publicatie bekende vaste onvermijdbare kosten. In gevallen waarin een bemiddelaar reisdiensten via het internet aanbiedt, vermeldt deze bij de aanbieding of deze incl. of excl. boekings-/reserveringskosten is. In artikel IV sub 1 van de RR is bepaald dat artikel III sub 1 RR onverkort geldt als het gaat om uitnodigingen tot aankoop.
De door adverteerder in rekening gebrachte ‘Customer service charge’ moet tot de vaste onvermijdbare bijkomende kosten worden gerekend en dient daarom reeds te zijn inbegrepen in de op de websitepagina ‘Tarieven’ getoonde prijsberekening. Nu dit niet het geval is, is de reclame-uiting op het punt van de ‘Customer service charge’ in strijd met de genoemde bepaling uit de RR. De vermelding “Prijzen incl. alle belastingen, excl. toeslagen” is onvoldoende om deze strijdigheid met artikel III onder 1 RR weg te nemen.
Het vorenstaande geldt eveneens voor het ter zake ‘dossierkosten’ in rekening gebrachte bedrag. Adverteerder heeft onvoldoende aannemelijk gemaakt dat deze kosten variabel zijn. Op grond van de genoemde bepaling dienen ook deze kosten reeds te zijn inbegrepen in de op de webpagina ‘Tarieven’ getoonde prijsberekening. Nu dit niet het geval is, is de reclame-uiting ook ten aanzien van de dossierkosten in strijd met artikel III onder 1 RR.
Aangezien de Commissie eerder heeft geoordeeld dat een reclame-uiting van adverteerder op het punt van de in rekening gebrachte ‘Customer service charge’ in strijd is met artikel III onder 1 RR (uitspraak van 14 januari 2010 in dossier 2009/00761), heeft zij besloten de onderhavige uitspraak onder de aandacht van een breed publiek te brengen, als bedoeld in artikel 17 lid 1 onder h jo. artikel 18 lid 4 van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.
De beslissing
Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel III onder 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen. De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
De uitspraak zal onder de aandacht van een breed publiek worden gebracht, als bovenvermeld.