De bestreden reclame-uiting
Het betreft een pop up banner op internet met -onder de naam en het logo van adverteerder- de volgende tekst:
“boek een vlucht
van naar
rotterdam – malaga € 85
boek nu ->”
De klacht
Na het aanklikken van de hyperlink “boek nu” wordt een tarievenoverzicht getoond, waaruit blijkt dat het tarief voor de meeste vluchten van Rotterdam naar Malaga (veel) hoger is dan
€ 85,-. In de uiting wordt geen enkel voorbehoud gemaakt ten aanzien van de prijs.
Het verweer
Naar aanleiding van de klacht heeft adverteerder ervoor gezorgd dat de uiting in de betreffende pop up banner nu te allen tijde de vermelding “vanaf” bevat. Adverteerder meent dat hiermee de grondslag van de klacht is komen te vervallen.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.
De bestreden reclame-uiting dient te worden aangemerkt als een uitnodiging tot aankoop van een reisdienst. Ingevolge het bepaalde in artikel IV sub 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) zijn reisaanbieders op dezelfde wijze als in hun reclame-uitingen gehouden tot het hanteren van correcte en duidelijke prijzen als het gaat om een uitnodiging tot aankoop.
In de bestreden uiting wordt zonder voorbehoud als prijs voor de vlucht Rotterdam – Malaga € 85,- genoemd, terwijl vast is komen te staan dat voor deze vlucht in veel gevallen een hogere prijs gerekend wordt. De bestreden uiting is derhalve op dit punt in strijd met de verplichting tot het hanteren van correcte prijzen als bedoeld in artikel IV sub 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de bestreden reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel IV sub 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen. Voor zover nodig beveelt hij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.