a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2015/00866

Datum:

28-09-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een banner van Arke op de website www.weeronline.nl waarin wordt vermeld: “Toscolano 126 p.p. boek nu >”

Een afdruk van de uiting is in kopie aan deze uitspraak gehecht.

 

De klacht

In de reclame-uiting wordt door adverteerder een reis naar Toscolano aangeboden voor

€ 126,- per persoon. Volgens klager is dit slechts een fictieve prijs en is het niet mogelijk de aangeboden reis voor dit bedrag te boeken.

 

Het verweer

In de onderhavige kwestie is geen sprake van bewuste misleiding van de klant. Het is juist dat in de reclame-uiting een reis wordt aangeboden naar Toscolano voor € 126,- per persoon. Zodra de consument op de banner klikt wordt hij doorgelinkt naar een pagina van arke.nl waarop een prijs van € 252,- wordt getoond. Op deze pagina wordt duidelijk aangegeven dat de prijzen die worden getoond gelden per appartement/bungalow, bezet met 2 personen: rechts bovenaan de webpagina staat onder de prijs (€ 252,-) vermeld: “per app./bungalow”, onder reisgezelschap staat “2 volwassenen op 1 kamer” en als je met de cursor over de prijs beweegt staat er in het informatiescherm vermeld: “bezet door: 2 volwassenen” en “de getoonde prijs is per appartement/bungalow. Een totaalprijs van € 252,- voor twee personen komt neer op een prijs per persoon van € 126,-. Uit het voorgaande blijkt volgens adverteerder dat er wel degelijk een reis kan worden geboekt naar Toscolano voor € 126,- per persoon, zoals in de banner staat vermeld. Bovendien is volgens adverteerder voldoende informatie verstrekt op de webpagina’s van Arke.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie stelt voorop dat de banner waarover is geklaagd dient te worden aangemerkt als een zelfstandige reclame-uiting, die op zichzelf genomen dient te voldoen aan de Nederlandse Reclame Code (hierna NRC), los van de informatie die de consument te zien krijgt indien hij op de link in de banner klikt.

In de bestreden reclame-uiting wordt een reis naar Toscolano aangeboden voor € 126,- per persoon. Adverteerder heeft aangevoerd dat de getoonde prijs die de consument te zien krijgt indien hij op de banner klikt, te weten € 252,-, geldt per appartement/bungalow met een (minimale) bezetting van 2 personen, hetgeen neerkomt op een prijs van € 126,- per persoon. Klager stelt dat deze prijs ‘fictief’ is, kennelijk omdat het voor één persoon alleen niet mogelijk is voor dit bedrag te boeken.

Uit hetgeen verweerder naar voren heeft gebracht blijkt dat de aangeboden reis slechts voor het in de uiting vermelde bedrag (van € 126,- per persoon) kan worden geboekt indien het reisgezelschap bestaat uit minimaal 2 personen. Voor een alleenreizende blijkt het niet mogelijk te zijn om de aangeboden reis voor dit bedrag te boeken. De Commissie is van oordeel dat dit voldoende duidelijk uit de uiting zelf had moeten blijken. Het onderhavige medium (een banner op internet) biedt weliswaar beperkingen, maar de Commissie acht deze niet van dien aard dat niet reeds in de banner zou kunnen worden vermeld dat de op zichzelf genomen juiste prijs van € 126,- per persoon alleen geldt indien de reis voor minimaal 2 personen tegelijk wordt geboekt. Op grond van vorenstaande oordeelt de Commissie dat sprake is van het ontbreken van essentiële informatie die de consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Nu deze informatie in het aanbod zelf ontbreekt en het aanbod niet duidelijk is voor de gemiddelde consument, is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c NRC. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken