a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Status:

Dossiernr:

2017/00156

Datum:

09-05-2017

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden uitingen

1)  Klager maakt bezwaar tegen de prijsvermelding op de website van verweerder (www.wood­brookebarchem.nl) zoals deze luidde tijdens een boeking op 16 februari 2017 door hem van vier overnachtingen in Landgoedhotel Woodbrooke met aankomst op 17 februari 2017 en vertrek op 21 februari 2017. Tijdens het reserveren is als prijs vermeld € 328,- met afwisselend de vermelding “Prijs is exclusief Toeristenbelasting” dan wel “Exclusief toeristenbelasting à € 2,75 per persoon”. In de bevestiging van de boeking is naast € 328,- een bedrag van € 22,- aan toeristenbelasting à € 2,75 per persoon per nacht vermeld.
2)  Daarnaast maakt klager bezwaar tegen de reserveringsbevestiging die hij op 16 februari 2017 van verweerder ontving. Naast de gegevens over de reservering staat in deze e-mail onder meer: ”Heeft u al plannen voor lunch óf diner? Voor € 32,50 per persoon kunt u al genieten van een heerlijk 3-gangen keuzediner (…) Indien wij alvast een tafel in onze Brasserie voor u mogen reserveren, vernemen wij dit graag van u.”

 

De klacht

Deze wordt als volgt weergegeven. Klager heeft via internet een kamer gereserveerd. In de prijs was de toeristenbelasting niet opgenomen ondanks dat het aantal dagen, het aantal personen en de data bekend waren. De overnachtingsprijs had inclusief de toeristenbelasting moeten zijn. Verder had klager meegedeeld geen reclame via e-mail te willen ontvangen. Desondanks biedt verweerder in een reserveringsbevestiging per e-mail klager een diner aan. Dit is in strijd met de Code reclame via e-mail 2012 (Code e-mail).

 

Het verweer

Dit wordt als volgt weergegeven. Omdat klager heeft meegedeeld geen reclame te willen ontvangen, is hij niet in de mailinglijst van verweerder opgenomen. De bevestiging van de boeking is echter als service aan klager toegezonden. Alle gasten worden voorafgaand aan hun komst geïnformeerd over de mogelijkheden in het hotel en eventuele toeristische mogelijkheden. Dat is niet bedoeld als reclame maar als service en gastvrijheid. Ten aanzien van de vermelding van toeristenbelasting heeft verweerder geen afzonderlijk verweer gevoerd.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  De klacht stelt in de eerste plaats de vraag aan de orde of in de hierboven sub 1 omschreven uiting sprake is van een juiste prijsvermelding. In dat kader is van belang dat uit de door klager toegezonden schermafbeeldingen blijkt dat tijdens het reserveren van een hotelkamer op de website van verweerder is vermeld “Exclusief toeristenbelasting à € 2,75 per persoon”. Klager stelt dat de toeristenbelasting reeds in de prijs verdisconteerd had moeten zijn, nu in het stadium van de boeking waarop de schermafbeeldingen betrekking hebben verweerder bekend was met het aantal dagen, het aantal personen en de data. Deze klacht is gegrond. De voorzitter verwijst naar het bepaalde onder III sub 1 Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) 2014 in verbinding met het bepaalde in de toelichting bij dit artikel onder c). In de toelichting wordt de toeristenbelasting benoemd als een vaste onvermijdbare kostenpost behalve als deze niet vooraf kan worden berekend. Deze situatie doet zich hier niet voor. De door klager overgelegde uiting betreft het onderdeel van de boekingsmodule waarin aankomst- en vertrekdatum bekend zijn evenals het aantal personen. Daarmee beschikt verweerder over de gegevens die zij nodig heeft voor het berekenen van de toeristenbelasting, die per persoon per nacht wordt geheven. De toeristenbelasting had derhalve verdisconteerd dienen te zijn in de getoonde prijs. Deze verplichting volgt in dit geval overigens ook uit het bepaalde in artikel 8.4 aanhef en onder i van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De uiting is immers een uitnodiging tot aankoop in verband met een overeenkomst op afstand. Dientengevolge had de prijs met inbegrip van alle belastingen dienen te worden getoond. Door dit na te laten heeft verweerder in strijd met de hiervoor genoemde artikelen gehandeld.

2)  Het tweede klachtonderdeel betreft de e-mail die klager op 16 februari 2017 ontving ter bevestiging van de reservering van een studio in Landgoedhotel Woodbrooke, welke mail kennelijk onmiddellijk of korte tijd na de boeking aan hem is verzonden. Tijdens de boeking had klager meegedeeld geen reclame te willen ontvangen. Klager stelt dat de e-mail in strijd is met de Code e-mail omdat deze reclame zou bevatten. Klager verwijst daarbij naar een aangeboden diner. Deze klacht treft geen doel. Los van de vraag of verweerder voorafgaand aan het verzenden van de reserveringsbevestiging feitelijk kennis heeft kunnen nemen van het door klager uitgeoefende recht van verzet, hetgeen niet bij voorbaat het geval lijkt, geldt dat de verwijzing in deze e-mail naar de mogelijkheid lunch of diner te reserveren direct en onlosmakelijk verband houdt met de boeking en als een uitvloeisel daarvan dient te worden beschouwd. De wijze waarop verweerder op deze mogelijkheden wijst, is verder niet van dien aard dat de reserveringsbevestiging moet worden opgevat als reclame-uiting waarop de Code e-mail van toepassing is. Daarbij is van belang dat doel en strekking van de e-mail is de boeking aan klager te bevestigen en hem daarbij reeds te wijzen op bepaalde faciliteiten die het hotel biedt en waarvan tijdens het verblijf gebruik kan worden gemaakt. In het stadium van een reserveringsbevestiging per e-mail dienen dergelijke berichten toelaatbaar en niet in strijd met de Code e-mail te worden geacht. In zoverre wordt de klacht afgewezen.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van hetgeen onder 1) is vermeld, acht de voorzitter de prijsvermelding op de website van verweerder in strijd met het bepaalde onder III sub 1 RR 2014 in verbinding met het artikel 8.4 aanhef en onder i NRC. De voorzitter beveelt verweerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken