a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Dossiernr:

2014/00275

Datum:

16-06-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Schoonheid, cosmetica en persoonlijke verzorging

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft:

1.

Een radioreclame waarin onder meer het volgende wordt gezegd:

“Profiteer nu bij Pearle van onze spectaculaire actie 3 voor 1. Bij aankoop van een complete bril vanaf € 129,- krijg je nu een 2e bril gratis en daar krijg je ook een 3e bril bij, als cadeaubon om weg te geven. (….) Dat zijn dus 3 brillen voor € 129,-”.

2.

Een uiting op www.pearle.nl. Daarin staat onder de aanhef:

“3 voor 1

Vanaf € 129,-” onder meer:

Bij een complete bril vanaf € 129,-

Krijgt u een tweede bril gratis*

Tijdelijk ook nog een derde bril als een cadeaubon om weg te geven*”.

De asterisk verwijst naar de mededeling “VRAAG NAAR DE VOORWAARDEN”.

De klacht

In de radioreclame wordt gezegd: “Dat zijn dus 3 brillen voor maar € 129,-”. Op internet wordt de actie al afgezwakt door het woord “vanaf” voor de prijs te vermelden.

Het wordt echter nog erger.

Klager kocht een bril bij Pearle en nam er -met bijbetaling- een tweede bij. Bijbetaling bleek nodig omdat het om budgetmonturen ging. Dat vond klager niet het ergste.

De cadeaubon voor de derde bril blijkt een bon te zijn waarmee je voor € 59,- bij Pearle

een bril kunt aanschaffen. Van “gratis” of een “cadeau” is geen sprake; het gaat om een korting.

Klager vindt een en ander misleidend en stelt dat er per mediatype (internet, billboard en radio) nuances in de actie worden aangebracht.

Het verweer

Adverteerder bestrijdt klagers stelling over nuances per mediatype. In de uitingen op tv, radio, billboards en internet is duidelijk vermeld dat de 3 voor 1 actie geldt vanaf € 129,-.

Voorts kunnen voor € 129,- wel degelijk 3 brillen worden aangeschaft. Bij aankoop immers van een complete bril met enkelvoudige kraswerende en ontspiegelde glazen van € 129,- ontvangt men een tweede bril ter waarde van € 59,- (montuur + enkelvoudige glazen) en een derde bril als cadeaubon om weg te geven. Deze bon vertegenwoordigt een waarde van € 59,- waarvan ook weer een montuur met enkelvoudige glazen kan worden gekocht.

De actie loopt tot 27 april. Tot die datum zijn de voorwaarden te vinden op de website.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie stelt voorop dat, anders dan klager lijkt te veronderstellen, niet alleen in de uiting op de website, maar ook in de radioreclame wordt gesproken over een bril “vanaf € 129,-” waarvoor het onderhavige aanbod geldt. Daarnaast wordt in de radioreclame gezegd: “Dat zijn dus 3 brillen voor € 129,-”.

Waar klager in het kader van “nuances” per mediatype verwijst naar het mediatype billboard overweegt de Commissie dat zij niet kan oordelen over een billboard, aangezien klager daarvan geen afdruk aan de Commissie heeft overgelegd, en klager in het klachtenformulier alleen een omschrijving heeft gegeven van bestreden uitingen op “Radio” en “Internet”.

Naar het oordeel van de Commissie heeft adverteerder de juistheid van de mededeling “Dat zijn dus 3 brillen voor € 129,-” voldoende aannemelijk gemaakt. Adverteerder heeft meegedeeld dat men bij aankoop van een bril van € 129,- met enkelvoudige kraswerende en ontspiegelde glazen een tweede bril ter waarde van € 59,- (montuur + enkelvoudige glazen) ontvangt en een derde bril in de vorm van een cadeaubon, om weg te geven. Deze bon vertegenwoordigt een waarde van € 59,- en daarmee kan

een montuur met enkelvoudige glazen worden gekocht. Derhalve kan de consument voor € 129,- drie brillen krijgen. Van een enkele korting, zoals klager kennelijk veronderstelt, is geen sprake.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken