De bestreden reclame-uitingen
Het betreft:
1.
Een radioreclame waarin onder meer het volgende wordt gezegd:
“Profiteer nu bij Pearle van onze spectaculaire actie 3 voor 1. Bij aankoop van een complete bril vanaf € 129,- krijg je nu een 2e bril gratis en daar krijg je ook een 3e bril bij, als cadeaubon om weg te geven. (….) Dat zijn dus 3 brillen voor € 129,-”.
2.
Een uiting op www.pearle.nl. Daarin staat onder de aanhef:
“3 voor 1
Vanaf € 129,-” onder meer:
Bij een complete bril vanaf € 129,-
Krijgt u een tweede bril gratis*
Tijdelijk ook nog een derde bril als een cadeaubon om weg te geven*”.
De asterisk verwijst naar de mededeling “VRAAG NAAR DE VOORWAARDEN”.
De klacht
In de radioreclame wordt gezegd: “Dat zijn dus 3 brillen voor maar € 129,-”. Op internet wordt de actie al afgezwakt door het woord “vanaf” voor de prijs te vermelden.
Het wordt echter nog erger.
Klager kocht een bril bij Pearle en nam er -met bijbetaling- een tweede bij. Bijbetaling bleek nodig omdat het om budgetmonturen ging. Dat vond klager niet het ergste.
De cadeaubon voor de derde bril blijkt een bon te zijn waarmee je voor € 59,- bij Pearle
een bril kunt aanschaffen. Van “gratis” of een “cadeau” is geen sprake; het gaat om een korting.
Klager vindt een en ander misleidend en stelt dat er per mediatype (internet, billboard en radio) nuances in de actie worden aangebracht.
Het verweer
Adverteerder bestrijdt klagers stelling over nuances per mediatype. In de uitingen op tv, radio, billboards en internet is duidelijk vermeld dat de 3 voor 1 actie geldt vanaf € 129,-.
Voorts kunnen voor € 129,- wel degelijk 3 brillen worden aangeschaft. Bij aankoop immers van een complete bril met enkelvoudige kraswerende en ontspiegelde glazen van € 129,- ontvangt men een tweede bril ter waarde van € 59,- (montuur + enkelvoudige glazen) en een derde bril als cadeaubon om weg te geven. Deze bon vertegenwoordigt een waarde van € 59,- waarvan ook weer een montuur met enkelvoudige glazen kan worden gekocht.
De actie loopt tot 27 april. Tot die datum zijn de voorwaarden te vinden op de website.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie stelt voorop dat, anders dan klager lijkt te veronderstellen, niet alleen in de uiting op de website, maar ook in de radioreclame wordt gesproken over een bril “vanaf € 129,-” waarvoor het onderhavige aanbod geldt. Daarnaast wordt in de radioreclame gezegd: “Dat zijn dus 3 brillen voor € 129,-”.
Waar klager in het kader van “nuances” per mediatype verwijst naar het mediatype billboard overweegt de Commissie dat zij niet kan oordelen over een billboard, aangezien klager daarvan geen afdruk aan de Commissie heeft overgelegd, en klager in het klachtenformulier alleen een omschrijving heeft gegeven van bestreden uitingen op “Radio” en “Internet”.
Naar het oordeel van de Commissie heeft adverteerder de juistheid van de mededeling “Dat zijn dus 3 brillen voor € 129,-” voldoende aannemelijk gemaakt. Adverteerder heeft meegedeeld dat men bij aankoop van een bril van € 129,- met enkelvoudige kraswerende en ontspiegelde glazen een tweede bril ter waarde van € 59,- (montuur + enkelvoudige glazen) ontvangt en een derde bril in de vorm van een cadeaubon, om weg te geven. Deze bon vertegenwoordigt een waarde van € 59,- en daarmee kan
een montuur met enkelvoudige glazen worden gekocht. Derhalve kan de consument voor € 129,- drie brillen krijgen. Van een enkele korting, zoals klager kennelijk veronderstelt, is geen sprake.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.