a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

SMS/internet diensten

Dossiernr:

2017/00350/A

Datum:

04-07-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

SMS/internet diensten

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op https://www.xs4all.nl/pakketten/internet.  

Daarin staat onder meer:

“Smart

 43,50 p/mnd

 Eerste 6 maanden

 van 43,50 voor 40,- per maand

 Compact

 35,- p/mnd”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Op “de eerste pagina” staat zonder enige toevoeging (zoals een sterretje):

Compact

 35,- p/mnd”.

Pas na het doorlopen van het aanmeldingsproces, dat uit een aantal stappen bestaat, is links onderaan te lezen:

“Vanaf 4 juli 2017 wijzigen onze internettarieven”.

Vervolgens moet nog een keer worden geklikt om te zien dat het abonnement wordt verhoogd naar € 40,- per maand. Dit is een verhoging van 15% binnen korte tijd.

Klager vindt dat al op de hoofdpagina had moeten staan dat de prijs wijzigt, net zoals voor andere onderdelen ook is vermeld dat de aanbieding slechts voor zes maanden geldt. Hij legt een afdruk over van een webpagina met onderaan de mededeling:

“Vanaf 4 juli 2017 wijzigen wij onze internettarieven. Meer info”.

 

Het verweer

Namens adverteerder (hierna ook: XS4ALL) is onder meer het volgende meegedeeld.

XS4ALL houdt zich aan de bepalingen van de Richtlijn 2005/29/EG Oneerlijke handelspraktijken, zoals geïmplementeerd in artikel 6:193b BW en verder.

Op grond van deze richtlijn, meer in het bijzonder artikel 7 lid 1 en lid 3, geïmplementeerd in artikel 6:193d lid 4 BW, dient bij de toetsing of sprake is van  misleidende reclame, bij de beoordeling of essentiële informatie is weggelaten of verborgen, rekening te worden gehouden met de feitelijke context, de beperkingen van het communicatiemedium en de maatregelen die zijn genomen om informatie langs andere wegen ter beschikking te stellen aan de consument.

Het is feitelijk onjuist dat XS4ALL de consument pas aan het einde van het bestelproces zou informeren over de aankomende prijsverhoging. De nieuwe prijzen zijn inderdaad te vinden op de bevestigingspagina zoals klager stelt, maar daarnaast is de aankondiging van de prijsverhoging al gedurende het hele bestelproces zichtbaar op de kassabon. XS4ALL verwijst hiervoor naar de in het verweer opgenomen schermafdruk.

Blijkens die afdruk staat onder de mededeling:

 “Totaal per maand               35,-

                                           p/mnd”

onder meer:

“Naar stap 2: Uw gegevens

 Vanaf 4 juli 2017 wijzigen wij onze internettarieven en enkele TV-pakketten.

 Meer info”.

Wanneer de bezoeker van de site op de prijsalerts klikt, is vervolgens goed inzichtelijk wat de kosten van het betreffende abonnement zullen zijn vanaf 4 juli. Verwezen wordt naar de betreffende in het verweer opgenomen schermafdruk.

Daarin staat bij Internet Compact als “Tarief per 4 juli 2017”: “€ 40,-”.

Jaarlijkse prijsverhogingen zijn in de telecombranche regulier. XS4ALL doet er juist alles aan om dit voor klanten die in de voorafgaande periode bestellingen plaatsen zo duidelijk mogelijk te maken. Zij informeert consumenten daarom al vanaf 11 weken voor de wijziging van kracht wordt op bovenbedoelde wijze over de aankomende prijsverhoging. Daarnaast ontvangen alle klanten altijd een maand voordat de wijziging van kracht wordt, conform artikel 7.2 Telecomwet, een brief met de nieuwe tarieven. Klanten krijgen daarbij ook de mogelijkheid hun overeenkomst kosteloos te beëindigen.

Wanneer de nieuwe prijzen binnen 1 maand of nog kortere tijd worden ingevoerd, wordt de aankondiging van de prijsverhoging op nog meer plekken op de website zichtbaar gemaakt.

XS4ALL concludeert dat de gemiddelde consument geen essentiële informatie mist om tot een geïnformeerd besluit te komen over de aanschaf van diensten van XS4ALL. Van strijd met de NRC is geen sprake.

 

Het oordeel van de Commissie

Anders dan klager heeft gesteld, is niet pas “na het doorlopen van het aanmeldingsproces” te lezen: “Vanaf 4 juli 2017 wijzigen onze internettarieven”.

Adverteerder heeft voldoende aannemelijk gemaakt, namelijk door het overleggen van een desbetreffende schermafdruk, dat deze mededeling reeds te zien is voordat men naar stap 2 van het bestelproces gaat. In zoverre mist de klacht feitelijke grondslag.

Klager vindt dat al op de hoofdpagina, waarop onder meer staat:

“Smart

 43,50 p/mnd

 Eerste 6 maanden

 van 43,50 voor 40,- per maand

 Compact

 35,- p/mnd”

had moeten worden vermeld dat de prijs van € 35,- zal wijzigen per 4 juli 2017, evenals op de hoofdpagina is vermeld dat “de aanbieding slechts voor 6 maanden geldt”, aldus klager.  

De Commissie acht deze prijswijziging betreffende Compact, waarop men in elk geval voorafgaand aan stap 2 van het bestelproces wordt geattendeerd, niet dermate essentieel voor het onderhavige aanbod, dat deze direct op de hoofdpagina had moeten worden vermeld.

Overigens betreft het aanbod

“Compact

 35,- p/mnd”

geen aanbieding met een tijdelijke actietarief, zoals het daarboven staande aanbod:

“Smart

 43,50 p/mnd

 Eerste 6 maanden

van 43,50 voor 40,- per maand”, en zijn deze onderdelen van de hoofdpagina in zoverre niet met elkaar te vergelijken. 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken