De bestreden reclame-uiting
Het betreft een in 2007 uitgezonden televisiecommercial voor UPC internetten en onbeperkt bellen, waarin onder meer wordt gezegd: “Om het nieuwe UPC te vieren, kunnen UPC tv-kijkers nu supersnel internetten en onbeperkt bellen naar vaste nummers in Nederland voor één vaste lage prijs van € 29,95 per maand. Jaar in, jaar uit.”
De klacht
In de commercial wordt duidelijk gezegd dat het pakket € 29,95 per maand kost, jaar
in jaar uit. Er wordt dus beloofd dat de prijs niet wordt verhoogd. In strijd hiermee heeft adverteerder toch de prijs verhoogd.
Het verweer
Met de woorden “Vaste lage prijs, jaar in, jaar uit” heeft adverteerder willen benadrukken dat voor het telefoonverbruik een vast bedrag per maand geldt in plaats van een tarief dat afhankelijk is van de hoeveelheid telefoonverkeer. Voorts heeft adverteerder met die woorden duidelijk willen maken dat de geadverteerde prijs geen tijdelijke actieprijs was. Een verhoging wegens inflatie, zoals in het onderhavige geval, is gebruikelijk. Het was dan ook niet nodig om in de commercial te vermelden dat adverteerder zich het recht voorbehoudt zijn tarieven periodiek te herzien. Dat adverteerder de prijzen kan aanpassen, staat in de voorwaarden op de website waarnaar in de commercial wordt verwezen.
De repliek
Klager handhaaft zijn standpunt.
De mondelinge behandeling
Adverteerder handhaaft zijn verweer en licht dat nader toe
Het oordeel van de Commissie
1. In de commercial wordt gezegd dat UPC tv-kijkers kunnen internetten en bellen “voor één vaste lage prijs van € 29,95 per maand. Jaar in, jaar uit.” Door de wijze waarop deze woorden zijn gerangschikt, lijken de woorden “Jaar in, jaar uit” betrekking te hebben op de voorgaande woorden waarin wordt gesproken over een “vaste lage prijs”. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consumenten daardoor menen dat adverteerder met deze woorden bedoelt te zeggen dat de tarieven voor het desbetreffende pakket in de toekomst niet zullen worden gewijzigd. Dat dit niet de bedoeling van adverteerder was en hij zich in de voorwaarden op de website juist uitdrukkelijk het recht heeft voorbehouden om de tarieven periodiek te herzien, neemt de onjuiste indruk die blijkens het voorgaande door de reclame-uiting wordt gewekt niet weg.
2. Blijkens het bovenstaande heeft adverteerder geen duidelijke informatie verstrekt over de prijs als bedoeld onder d van artikel 8.2 Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met
het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.