a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2009/00011

Datum:

12-02-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

 Het betreft een in 2007 uitgezonden televisiecommercial voor UPC internetten en onbeperkt bellen, waarin onder meer wordt gezegd: “Om het nieuwe UPC te vieren, kunnen UPC tv-kijkers nu supersnel internetten en onbeperkt bellen naar vaste num­mers in Nederland voor één vaste lage prijs van € 29,95 per maand. Jaar in, jaar uit.”

 

 De klacht

In de commercial wordt duidelijk gezegd dat het pakket € 29,95 per maand kost, jaar

in jaar uit. Er wordt dus beloofd dat de prijs niet wordt verhoogd. In strijd hiermee heeft adverteerder toch de prijs verhoogd.

Het verweer

Met de woorden “Vaste lage prijs, jaar in, jaar uit” heeft adverteerder willen benadrukken dat voor het telefoonverbruik een vast bedrag per maand geldt in plaats van een tarief dat afhankelijk is van de hoeveelheid telefoonverkeer. Voorts heeft adverteerder met die woorden duidelijk willen maken dat de gead­verteerde prijs geen tijdelijke actie­prijs was. Een verhoging wegens inflatie, zoals in het on­derhavige geval, is gebruikelijk. Het was dan ook niet nodig om in de commercial te vermelden dat adverteerder zich het recht voor­behoudt zijn tarieven periodiek te her­zien. Dat adverteerder de prijzen kan aan­pas­sen, staat in de voor­waarden op de website waarnaar in de commercial wordt verwezen.

De repliek

Klager handhaaft zijn standpunt.

De mondelinge behandeling

Adverteerder handhaaft zijn verweer en licht dat nader toe

 

Het oordeel van de Commissie

1. In de commercial wordt gezegd dat UPC tv-kijkers kunnen internetten en bellen “voor één vaste lage prijs van € 29,95 per maand. Jaar in, jaar uit.” Door de wijze waarop deze woorden zijn gerangschikt, lijken de woorden “Jaar in, jaar uit” betrekking te hebben op de voorgaande woorden waarin wordt gesproken over een “vaste lage prijs”. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consumenten daardoor menen dat adver­teerder met deze woorden bedoelt te zeggen dat de tarieven voor het desbetreffende pakket in de toekomst niet zullen worden gewijzigd. Dat dit niet de be­doeling van adverteerder was en hij zich in de voorwaarden op de website juist uitdruk­kelijk het recht heeft voor­behouden om de tarieven periodiek te herzien, neemt de on­juiste indruk die blijkens het voorgaande door de reclame-uiting wordt gewekt niet weg.

 

2. Blijkens het bovenstaande heeft adverteerder geen duidelijke infor­matie verstrekt over de prijs als be­doeld onder d van artikel 8.2 Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commis­sie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

 De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met

het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken