a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2009/00049

Datum:

02-03-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Brievenbus

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft

a. de op 2 augustus 2008 aan klager als “bewoner van Manegestraat 42, 7413 VD Deventer” gezonden brief met de aanhef “Nu ook in Deventer en omstreken: beter beeld en geluid met Digitenne, voor maar € 6,95 per maand.” en

b. een advertentie in het blad Spits van 20 november 2008.

Van beide uitingen is een kopie aan deze uitspraak gehecht.

 

De klacht

 

Klager wilde naar aanleiding van deze uitingen overstappen van Ziggo naar Digitenne, maar als hij zijn abonnement eindigt en daarmee het analoge kanaal stopzet, kan hij zijn Ziggo internet niet behouden. Inmiddels zat hij vast aan het Digitenne abonnement en zou hij het beste zijn Ziggo abonnement kunnen opzeggen en bij KPN een internet abonnement afsluiten, maar internet bij KPN is veel duurder dan bij Ziggo. Hij blijft bij Ziggo, maar heeft nu wel een jaar dubbele kosten voor digitale TV, terwijl hij juist wilde besparen.

De combinatie “100 euro per jaar goedkoper dan UPC of Ziggo” en het “makkelijk opzeggen van je huidige abonnement” zet de consument op het verkeerde been. De indruk wordt gewekt dat je makkelijk kabel-televisie kunt opzeggen, terwijl over het daaraan gekoppelde internetabonnement wordt gezwegen. Ten onrechte wordt niet vermeld dat overstappen naar Digitenne consequenties heeft voor mensen die zowel een kabel- als een internetabonnement bij een andere provider hebben. 

 

Het verweer

 

In de uitingen wordt Digitenne, het digitale televisieproduct van KPN, vergeleken met kabel-televisie. Dit blijkt uit de zinsneden “jaarlijks meer dan 100 euro goedkoper uit dan met tv via de kabel” en “wilt u meteen uw kabel-tv opzeggen”. Het gaat om stand-alone” televisieproducten en niet om combinatiepakketten van televisie, internet en/of telefonie. Dit blijkt uit de claim “wilt u meteen uw kabel-tv opzeggen? Dat kan heel makkelijk. Als u Digitenne koopt krijgt u een opzegkaart. Die kunt u invullen en uw abonnement wordt automatisch opgezegd”. Voor een combinatiepakket geldt vaak een jaarcontract en dit is, anders dan een kabeltelevisie-abonnement, niet maandelijks opzegbaar.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Uit beide uitingen blijkt voldoende duidelijk dat daarin digitale televisie wordt aangeprezen.

 In de onder 2 a bedoelde brief worden uitdrukkelijk de voordelen, zowel wat betreft “beeld en geluid” als ook wat betreft de prijs, van digitale televisie van KPN belicht.

 De onder 2 b bedoelde uiting ziet, gelet op de aanhef “Digitale tv met Digitenne” ook  onmiskenbaar op digitale televisie van KPN. 

Ziggo biedt ook de mogelijkheid om uitsluitend een (kabel)televisie-abonnement af te sluiten en tegen die achtergrond wordt Digitenne aangeprezen.   

Afgezien van het bovenstaande is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument geacht kan worden te weten over welk(e) product(en) hij zelf beschikt en van wie hij dit/deze betrekt. Met die wetenschap zou klager hebben moeten kunnen bepalen of het aangeprezen product voor hem al dan niet geschikt en/of interessant is.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken