a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2009/00329

Datum:

25-06-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft adverteerders website www.gsm.nl waarop werd aangeboden:

a.    een “Apple iPhone icm T-Mobile 300 2 jaar + gratis mobiele televisie en internet” en

b.    “Exclusief bij GSM.nl: GRATIS Apple iPhone 3G 16GB!” met “GPS Navigatie  24 maanden slechts € 20,75 p/mnd, Touchscreen +Mobiel internet voor € 7,75 p/mnd”.

 

De klacht

 

Toen klaagster van de onder a. bedoelde aanbieding gebruik wilde maken, bleek dat niet meer mogelijk.

Van de onder b. bedoelde aanbieding gaat de suggestie uit dat men gratis een Apple iPhone 3G krijgt, maar dat is niet het geval. Ook van dit aanbod kon klaagster geen gebruik maken. 

 

Het verweer

 

Van misleiding, en met name van strijd met artikel 8.4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), is geen sprake.

Er wordt voor adverteerders digitale winkel gebruik gemaakt van content management systemen. Aangezien er in de online telecom-markt voortdurend wijzigingen worden doorgevoerd, enerzijds door de netwerken en anderzijds door de hardware leveranciers, is er een constante druk op databases en visuele wijzigingen. Daardoor is er altijd een kans dat niet actuele data toegankelijk zijn. In dit geval was de bestelpagina waar het product besteld zou moeten kunnen worden niet langer beschikbaar.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Adverteerder heeft niet weersproken dat van de gewraakte, zonder enig voorbehoud gedane aanbiedingen, geen gebruik meer kon worden gemaakt, hoewel deze op zijn website stonden.

 

Blijkens het voorgaande heeft adverteerder onjuiste informatie verstrekt over de beschikbaarheid als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en hierdoor kan de gemiddelde consument ertoe worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken