a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2009/00552

Datum:

24-09-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft:

1.  een televisiecommercial voor UPC Fiber Power, waarin onder meer wordt gezegd:

“25 Mb Fiber Power internet voortaan voor maar € 25,– per maand.. (…) 25 Mb internet voor de vaste lage prijs van € 25 per maand.” In beeld verschijnt herhaaldelijk: “25 Mb”, en

2  een radiocommercial waarin onder meer wordt gezegd: “Voor iedereen die van voor­delig internet houdt heeft UPC nu 25 Mb Fiber Power internet voor maar € 25,– per maand (…) 25 Mb voor € 25,–.(…)”

In de commercials wordt Mb steeds uitgesproken als “em-be”.

 

De klacht

 

Adverteerder zegt in de commercials dat men met UPC Fiber Power kan internetten  met een snelheid van 25 MB. MB is een on­juis­te aanduiding van de snelheid. Adverteer­der had moeten zeggen dat men met UPC Fiber Power kan internetten met een snelheid van 25 M bit.

 

Het verweer

 

Adverteerder is zich bewust van het verschil tussen Mb/megabit enerzijds en MB/mega­byte anderzijds. Adverteerder ziet er op toe dat dit onderscheid in haar reclame-uitin­gen op de juiste wijze wordt toegepast. In de televisiecommercial wordt daarom de snelheid aangeduid met de letters “Mb” en wordt deze afkorting uitgesproken als “em-be”. Voor de gemiddelde consument is daardoor voldoende duidelijk dat is bedoeld megabit per seconde, dus de snelheid van de internetverbinding. In eerdere zaken heeft de Com­missie om die reden vergelijkbare klachten afgewezen.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Adverteerder heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat in reclame-uitingen met betrek­king tot de internetsnelheid de letters “Mb” (uitgesproken als “em-be”) inmiddels de ge­bruikelijke aanduiding zijn voor de internetsnelheid. Duidelijk is derhalve dat die letters in de onderhavige commercials verwijzen naar het aan­tal Mega­bits per se­conde. Naar het oordeel van de Commissie zal op grond van het voorgaande het gebruik van die afkor­ting de gemid­delde consument niet in ver­warring brengen. Adverteerder gebruikt boven­dien de juiste afkorting “Mb” en niet, zoals klager stelt, de afkorting “MB” die blijkbaar de gebruikelijke aanduiding is voor de opslageenheid Megabyte. De klacht kan derhal­ve niet slagen.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken