a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2009/00698

Datum:

10-12-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

 

De bestreden uiting

 

Het betreft een reclame-uiting op de website www.celldorado.com voor een abonnement bij adverteerder. Blijkens de uiting ontvangt men, indien men zich abonneert, ‘gratis* de mobiele ‘Friend tracker’, een ‘fun applicatie’ waarmee men ‘je vrienden of partner via je mobiele telefoon’ kan vinden.

 

De klacht

 

De bezwaren van klager luiden, samengevat, als volgt:

 

1). ‘Gratis’

In de uiting wordt meegedeeld dat men ‘gratis’ de ‘mobiele Friend tracker’ ontvangt. Na ontvangst van de Friend tracker kan de dienst echter niet worden stopgezet voordat het abonnement daadwerkelijk is aangevangen. Gelet hierop is geen sprake van een ‘gratis SMS’ en is de uiting in strijd met artikel 4.3 van de Reclamecode SMS Dienstverlening (Code SMS).

 

2). Artikel 5.3 Code SMS

Het scherm waarop de reclame-uiting wordt getoond – dat overigens voldoet aan het template zoals opgenomen in Bijlage 1 van de Code SMS – is niet zichtbaar op een normaal computerscherm. Hierom is de uiting in strijd met artikel 5.3 Code SMS.

 

3). Artikel 3.1 en 3.2 Code SMS

In de reclame-uiting wordt de suggestie gewekt dat men, door middel van de bewuste applicatie, een vriend kan opsporen. In werkelijkheid krijgt de gebruiker van de dienst een ‘nepfilmpje’ toegezonden van een persoon op een bepaalde locatie. Gelet op het voorgaande is de uiting misleidend en in strijd met artikel 3.1 en 3.2 Code SMS.

 

Het verweer

 

Adverteerder voert – samengevat – het volgende verweer.

Het aanmeldscherm is in overeenstemming met de algemene regels omtrent misleiding van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De Code SMS is volgens adverteerder niet op de bewuste uiting van toepassing, omdat het bewuste aanmeldscherm vanaf het moment van inwerkingtreding van deze Code niet meer is gebruikt. Voor het geval dat de Commissie de Code SMS wel van toepassing acht, stelt adverteerder, met betrekking tot de bezwaren van klager, het volgende.

 

Ad 1). ‘Gratis’

Het was niet mogelijk om het abonnement direct na ontvangst van de genoemde applicatie stop te zetten. Adverteerder erkent dat dit niet in overeenstemming is met artikel 4.3 Code SMS. Zij acht het gebruik van het woord ‘gratis’ echter niet misleidend in de zin van de NRC, nu men de bewuste applicatie wel degelijk gratis bij het abonnement krijgt.

 

Ad 2). Artikel 5.3 Code SMS

Anders dan klager stelt, is het scherm waarop de uiting is te zien volledig zichtbaar in een 15 inch scherm. Voorts voldoet het scherm aan de template zoals omschreven in Bijlage 1 van de Code SMS en is het ook voor het overige niet misleidend.

 

Ad 3). Artikelen 3.1 en 3.2 Code SMS

Voor de gemiddelde consument is duidelijk dat het in dit geval om een ‘fun applicatie’ gaat en dat met behulp van de applicatie niet daadwerkelijk een vriend kan worden opgespoord. Het is voorts duidelijk dat sprake is van een abonnementsdienst en in het tekstblok onderin het scherm staat duidelijk wat de bewuste dienst inhoudt en wat de kosten zijn.

De reclame-uiting is op geen enkele wijze misleidend ten aanzien van de aard, de kenmerken en/of het karakter van de aangeboden dienst.

 

De repliek

 

Klager betwist gemotiveerd dat in de uiting niet zou worden gesuggereerd dat een vriend kan worden opgespoord. Klager voegt aan zijn bezwaren toe dat de reclame-uiting in strijd is met artikel 4.1 sub c van de Code SMS, omdat de aangeboden dienst wordt omschreven als wekelijkse ontvangst van “content items”, hetgeen te vaag is. Voor het overige blijft klager bij zijn standpunt en licht hij dit nader toe.

 

De dupliek

 

Adverteerder blijft bij haar standpunt en licht dit nader toe.

 

Mondelinge toelichting

 

Beide partijen lichten hun standpunt ter vergadering nader toe.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Gelet op de stelling van adverteerder, dat de uiting vanaf  april 2009 niet meer ‘actief’ werd gebruikt, maar dat deze slechts ‘per ongeluk via omweg’ was te bereiken, dient de Commissie in de eerste plaats te beoordelen of de SMS Code op de uiting van toepassing is. De Commissie beantwoordt deze vraag bevestigend en overweegt daartoe het volgende.

Adverteerder heeft gesteld dat de consument de bewuste uiting uitsluitend via de zoekmachine Google kon opsporen. De Commissie acht het niet onaannemelijk dat een consument, die op of na 1 april 2009 op zoek was naar een applicatie zoals de onderhavige, waarvan, naar blijkt uit de stukken, verschillende versies van verschillende aanbieders bestaan, via Google terecht kwam bij de onderhavige uiting. Voorts heeft adverteerder ter zitting, naar aanleiding van een vraag van de Commissie, meegedeeld dat enkele consumenten nog na 1 april 2009 naar aanleiding van de bewuste uiting een abonnement bij adverteerder hebben afgesloten. Gelet op het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de onderhavige uiting ook na 1 april 2009 is geopenbaard en dat deze derhalve dient te worden getoetst aan de Code SMS. De in artikel 10.1 van de Code SMS bedoelde termijn is inmiddels verstreken.

 

Met betrekking tot de verschillende bezwaren van klager, oordeelt de Commissie als volgt.

 

1) artikel 4.3 ‘Gratis’

Nu is komen vast te staan dat de reclame-uiting dient te worden getoetst aan de Code SMS en nu adverteerder heeft erkend dat het bewuste abonnement, na ontvangst van de ‘gratis’ applicatie, niet direct kon worden stop gezet, oordeelt de Commissie dat het gebruik van het woord ‘gratis’ in de uiting in dit geval in strijd moet worden geacht met artikel 4.3 van de Code SMS.

 

2) artikel 5.3

De stelling van klager dat het scherm niet volledig te zien is in een normaal computerscherm, is door adverteerder uitdrukkelijk weersproken. Nu de uiting niet meer openbaar is, kan de Commissie niet nagaan of het door klager gestelde juist is. Klager verwijst naar de door haar overgelegde uitdraai van de website. Hierop is het scherm echter volledig te zien. Nu klager evenmin op andere wijze heeft aangetoond dat het scherm niet volledig zichtbaar is in een beeldscherm met de minimale afmetingen van 15 inch, acht de Commissie dit punt van bezwaar onvoldoende onderbouwd en dient deze klacht te worden afgewezen.

 

3)

a) artikel 3.1 Code SMS

In de uiting wordt een abonnement aangeboden op de zogenoemde ‘Friend Tracker’ waarmee je, via je mobiele telefoon, ‘je vrienden of partner’ kan vinden. In de uiting is een mobiele telefoon afgebeeld, die door middel van verschillende lijnen verbonden is met een punt op de aarde en een aantal satellieten. Hiernaast staat de tekst: “Je gelooft nooit waar je vrienden zijn!” De Commissie is van oordeel dat, gelet op deze weergave en tekst, de indruk wordt gewekt dat men met behulp van deze ‘Friend Tracker’ daadwerkelijk personen kan opsporen, hetgeen, naar tussen partijen vaststaat, met behulp van de huidige technologie mogelijk is. Deze suggestie wordt versterkt door het feit dat men het telefoonnummer van het ‘doelwit’ moet invoeren en door de mededelingen dat adverteerder niet ‘verantwoordelijk voor misbruik’ is. In de uiting wordt nergens duidelijk gemaakt dat de aangeboden dienst niet serieus moet worden genomen. De mededelingen dat de dienst een ‘fun applicatie’ is en dat deze applicatie ‘alleen voor amusementsdoeleinden’ is, kunnen immers ook zo worden gelezen, dat bedoeld wordt dat het ‘grappig’ is om daadwerkelijk je vrienden op te sporen. Met de mededeling dat de Friend Tracker geen internet verbinding of GPS Technologie vereist, wordt naar het oordeel van de Commissie de suggestie dat men met behulp van deze dienst daadwerkelijk personen kan opsporen, zij het op andere wijze dan door middel van GPS of internet, niet weggenomen. Gelet op het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de uiting misleidend is over de aard en de kenmerken van de aangeboden dienst en aldus in strijd is met artikel 3.1 Code SMS.

 

b) artikel 3.2 Code SMS

De Commissie acht het, gelet op de woorden “abonneer nu” bovenin de uiting en op het tekstblok onderin, waarin op twee plekken wordt vermeld dat sprake is van een (betaalde) abonnementsdienst, voldoende duidelijk dat reclame wordt gemaakt voor een betaalde abonnementsdienst. Aan klager kan worden toegegeven dat de abonnementsdienst duidelijker had kunnen worden vermeld, maar van strijd met artikel 3.2 van de Code SMS is geen sprake.

 

c)
4.1 sub c Code SMS

Gelet op hetgeen de Commissie hiervoor onder a) geoordeeld heeft, is tevens komen te staan dat de voornaamste kenmerken van de dienst niet voldoende duidelijk worden vermeld. Immers wordt de indruk gewekt dat met behulp van de ‘Friend Tracker’ daadwerkelijk personen kunnen worden opgespoord, terwijl de dienst in werkelijkheid niet deze mogelijkheid biedt. Reeds hierom is de uiting tevens in strijd met artikel 4.1 sub c Code SMS.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met de artikelen 4.3, 3.1 en 4.1 sub c van de Reclamecode SMS-Dienstverlening. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wijst zij de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken