a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2009/00796

Datum:

05-10-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de informatie over het “UPC Alles-in-één Voordeelpakket” op www.upc.nl.

Op de website wordt informatie gegeven over de prijs van dit pakket. Voorts staat op de website met betrekking tot het internetgedeelte van dit pakket onder meer: “Onbeperkt

online met het snelste internet”. Indien men doorklikt voor meer informatie over dit pakket verschijnt een tabblad met de tekst: “Datalimiet fair use policy”.

Van de desbetreffende webpagina’s is een print aan deze beslissing gehecht.

 

De klacht

 

Adverteerder zegt dat het UPC Alles-in-één Voordeelpakket € 28,30 kost. Dat is niet juist, want de klant moet uiteindelijk € 45,– per maand betalen, zoals in de kleine lettertjes staat. Ook blijkt er een fair use policy te gelden, zodat er geen sprake is van onbeperkt internet-

ten. Op grond van het voorgaande is sprake van misleidende reclame.

 

Het verweer

 

Het Alles-in-één Voordeelpakket bestaat uit vier diensten: het UPC Standaardpakket R/TV, Internet 25 Mbps, Bellen Standaard én Digitale TV Starter voor in totaal € 45,– per maand. Adverteerder kan haar diensten alleen leveren binnen haar verzorgingsgebied. Binnen dat gebied beschikt tussen de 70% en 80% van de huishoudens over het UPC Standaardpakket R/TV abonnement. Omdat deze bestaande klanten de voornaamste doelgroep zijn voor de onderhavige aanbieding, benadrukt adverteerder op haar website dat het Alles-in-één Voor­deelpakket € 28,30 per maand kost (of € 45,– per maand inclusief het UPC Standaardpakket R/TV). De onderhavige wijze van adverteren is door de Commissie nooit afgekeurd en is ook niet verwarrend. Ten aanzien van de klacht met betrekking tot het onbeperkt internetten is van belang dat adverteerder geen fair use policy kent. Er wordt dus op de website van ad­verteerder ten onrechte naar het bestaan van een fair use policy wordt verwezen. Adverteer­der heeft dit inmiddels gecorrigeerd. Er is weliswaar sprake van een vergissing, maar deze

is niet in het nadeel van de consument, zodat er geen sprake kan zijn van misleiding.

 

Het oordeel van de Commissie

1)  Klager stelt in de eerste plaats dat adverteerder op de website geen duidelijke informatie geeft over de tarieven van het UPC Alles-in-één Voordeelpakket. De Commissie verwerpt de­ze klacht. Weliswaar wordt gezegd dat dit pakket € 28,30 kost, maar achter deze prijs staat een asterisk die voldoende duidelijk verwijst naar een tekst lager op het scherm die inhoudt: “Een totaalpakket is alleen beschikbaar i.c.m. het UPC Standaardpak­ket Ra­dio/TV (max. € 18,70 per mnd).” Voorts wordt de totaalprijs van € 45,– genoemd direct onder het eerstgenoemde bedrag van € 28,30, zodat ook hierom bij de gemiddelde consument geen onduidelijkheid zal bestaan over de totaalprijs van het pakket.

 

2)  Op de eerste pagina met informatie over het UPC Alles-in-één Voordeel­pak­ket staat dat men met dit pakket onbeperkt online is. Adverteerder stelt dat deze in­for­matie juist is. De verwijzing op het informatietabblad naar de woorden “Data­li­miet fair use policy” is daaren­tegen volgens adverteerder onjuist, nu zij voor het Alles-in-één Voordeel­pak­ket niet een der­gelijke beperkende voorwaarde hanteert. Daardoor heeft adverteerder verkeerde informa­tie gegeven over dit aspect van het pakket. Deze fout is echter niet in het nadeel van de con­su­ment. De con­sument zal als gevolg van die fout ook niet hebben besloten juist bij adver­teerder een abon­nement af te sluiten. Veeleer zal de consument van een transactie met ad­verteerder hebben afgezien, nu abusievelijk wordt gemeld dat er een beperkende voor­waar­de geldt. Een der­ge­lijke fout valt naar het oordeel van de Commissie niet onder het begrip misleidende en oneer­lijke reclame als bedoeld in artikel 7 en verder van de Nederlandse Reclame Code. De klacht kan derhalve ook in zoverre niet slagen.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken