De bestreden reclame-uiting
Het betreft de informatie over het “UPC Alles-in-één Voordeelpakket” op www.upc.nl.
Op de website wordt informatie gegeven over de prijs van dit pakket. Voorts staat op de website met betrekking tot het internetgedeelte van dit pakket onder meer: “Onbeperkt
online met het snelste internet”. Indien men doorklikt voor meer informatie over dit pakket verschijnt een tabblad met de tekst: “Datalimiet fair use policy”.
Van de desbetreffende webpagina’s is een print aan deze beslissing gehecht.
De klacht
Adverteerder zegt dat het UPC Alles-in-één Voordeelpakket € 28,30 kost. Dat is niet juist, want de klant moet uiteindelijk € 45,– per maand betalen, zoals in de kleine lettertjes staat. Ook blijkt er een fair use policy te gelden, zodat er geen sprake is van onbeperkt internet-
ten. Op grond van het voorgaande is sprake van misleidende reclame.
Het verweer
Het Alles-in-één Voordeelpakket bestaat uit vier diensten: het UPC Standaardpakket R/TV, Internet 25 Mbps, Bellen Standaard én Digitale TV Starter voor in totaal € 45,– per maand. Adverteerder kan haar diensten alleen leveren binnen haar verzorgingsgebied. Binnen dat gebied beschikt tussen de 70% en 80% van de huishoudens over het UPC Standaardpakket R/TV abonnement. Omdat deze bestaande klanten de voornaamste doelgroep zijn voor de onderhavige aanbieding, benadrukt adverteerder op haar website dat het Alles-in-één Voordeelpakket € 28,30 per maand kost (of € 45,– per maand inclusief het UPC Standaardpakket R/TV). De onderhavige wijze van adverteren is door de Commissie nooit afgekeurd en is ook niet verwarrend. Ten aanzien van de klacht met betrekking tot het onbeperkt internetten is van belang dat adverteerder geen fair use policy kent. Er wordt dus op de website van adverteerder ten onrechte naar het bestaan van een fair use policy wordt verwezen. Adverteerder heeft dit inmiddels gecorrigeerd. Er is weliswaar sprake van een vergissing, maar deze
is niet in het nadeel van de consument, zodat er geen sprake kan zijn van misleiding.
Het oordeel van de Commissie
1) Klager stelt in de eerste plaats dat adverteerder op de website geen duidelijke informatie geeft over de tarieven van het UPC Alles-in-één Voordeelpakket. De Commissie verwerpt deze klacht. Weliswaar wordt gezegd dat dit pakket € 28,30 kost, maar achter deze prijs staat een asterisk die voldoende duidelijk verwijst naar een tekst lager op het scherm die inhoudt: “Een totaalpakket is alleen beschikbaar i.c.m. het UPC Standaardpakket Radio/TV (max. € 18,70 per mnd).” Voorts wordt de totaalprijs van € 45,– genoemd direct onder het eerstgenoemde bedrag van € 28,30, zodat ook hierom bij de gemiddelde consument geen onduidelijkheid zal bestaan over de totaalprijs van het pakket.
2) Op de eerste pagina met informatie over het UPC Alles-in-één Voordeelpakket staat dat men met dit pakket onbeperkt online is. Adverteerder stelt dat deze informatie juist is. De verwijzing op het informatietabblad naar de woorden “Datalimiet fair use policy” is daarentegen volgens adverteerder onjuist, nu zij voor het Alles-in-één Voordeelpakket niet een dergelijke beperkende voorwaarde hanteert. Daardoor heeft adverteerder verkeerde informatie gegeven over dit aspect van het pakket. Deze fout is echter niet in het nadeel van de consument. De consument zal als gevolg van die fout ook niet hebben besloten juist bij adverteerder een abonnement af te sluiten. Veeleer zal de consument van een transactie met adverteerder hebben afgezien, nu abusievelijk wordt gemeld dat er een beperkende voorwaarde geldt. Een dergelijke fout valt naar het oordeel van de Commissie niet onder het begrip misleidende en oneerlijke reclame als bedoeld in artikel 7 en verder van de Nederlandse Reclame Code. De klacht kan derhalve ook in zoverre niet slagen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.