a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2009/00904

Datum:

03-03-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden uiting

           

Het betreft een aanbieding op de website www.smartphonestunts.nl voor de Apple iPhone 3GS 16 GB met een 2-jarig T-Mobile i-300 abonnement, waarbij de volgende “netwerk acties” worden aangeboden:

“- 300 belminuten, 300 SMS’jes en onbeperkt mobiel internet voor slechts € 44,95

 – 50% korting op de aansluitkosten ter waarde van € 26,25

– geen verzendkosten ter waarde van € 7,50.”

 

De klacht

 

In de uiting wordt de indruk gewekt dat de helft van de aansluitkosten van € 26,25 moet worden betaald, uitkomend op € 13,13. Adverteerder blijkt echter het volledige bedrag van € 26,25 in rekening te brengen, omdat het in de uiting vermelde bedrag reeds de helft zou zijn van de gebruikelijke aansluitkosten van € 52,50. Blijkens de website van T-Mobile, de aanbieder van het i-300 abonnement, bedragen de gebruikelijke aansluitkosten echter € 26,25. Klager heeft een print overgelegd van de websitepagina van T-Mobile waarop de kosten van een i-300 abonnement staan.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de bestreden uiting wordt de indruk gewekt, dat tijdelijk een korting ten bedrage van € 26,25 op de aansluitkosten van een T-Mobile i-300 abonnement wordt verleend, zijnde de helft van de gebruikelijke aansluitkosten. Hieruit volgt dat zonder deze actie de aansluitkosten € 52,50 zouden bedragen. De Commissie acht echter voldoende aannemelijk gemaakt, dat bij een i-300 abonnement de gebruikelijk in rekening gebrachte aansluitkosten € 26,25 bedragen, zodat de door adverteerder in het vooruitzicht gestelde korting van 50% in werkelijkheid geen actieprijs betreft.

Blijkens het voorgaande is sprake van onjuiste informatie over de prijs als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden om een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet zou hebben genomen, acht de Commissie de bestreden uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken