a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2010/00159

Datum:

19-04-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de website www.online.nl van adverteerder. Op deze site staat onder meer:

 

‘Hoeveel kunt u besparen? Wilt u weten hoe snel uw verbinding is en hoeveel u kunt besparen? Vul dan snel uw gegevens in. Online laat u graag zien dat snel internet niet duur hoeft te zijn.’

 

Bij de afbeelding van een snelheidsmeter staat:

‘Vergelijk

huidige snelheid 7 Mb/s

snelheid online 10 – 14 Mb/s’.

 

Een kopie van de uiting is aan deze beslissing gehecht.

 

De klacht

 

Klager heeft aan de hand van de online snelheidstest op de website van adverteerder de snelheid van zijn huidige ADSL verbinding vergeleken met de snelheid van de verbinding zoals deze kan worden geleverd als je overstapt naar adverteerder. Klager stelt dat de vergelijking niet klopt. De snelheid die adverteerder meent te kunnen bieden is niet haalbaar op het adres van klager, onder meer door de afstand naar de wijkcentrale. De uiting is daarom misleidend. 

 

Het verweer

 

Adverteerder vat de klacht aldus op dat er sprake zou zijn van misleiding omdat klager, met het uitvoeren van de snelheidstest, niet zou zijn geïnformeerd over factoren die van invloed zijn op de getoonde snelheidsindicatie. Voorafgaand aan deelname aan de test wordt echter een webpagina getoond met een disclaimer waarin onder meer staat dat de meting een indicatie betreft waarbij adverteerder kijkt naar de gemiddelde snelheid van abonnees in het betreffende postcodegebied en de geschatte afstand tot de wijkcentrale. De testuitslag toont de gemeten snelheid van de internetverbinding van de computer van waaraf de test wordt aangevraagd alsmede de snelheid zoals deze door adverteerder zou kunnen worden geleverd op de door de klant ingevoerde postcode. Ook hier wordt vermeld dat het om een indicatie van de snelheid gaat. Nu men op de website wel degelijk wordt geïnformeerd over factoren die van invloed kunnen zijn op de internetsnelheid, meent adverteerder dat klager niet onvolledig is voorgelicht. Hij verzoekt de klacht ongegrond te verklaren.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) Een disclaimer op de website van adverteerder wijst de consument op het feit dat de uitslag van de online snelheidstest een indicatie van de internetsnelheid betreft die afhankelijk is van verschillende factoren. Zo is de gemiddelde snelheid van abonnees in het desbetreffende postcodegebied of de geschatte afstand tot de wijkcentrale van invloed op voornoemde indicatie. De Commissie gaat ervan uit dat klager deze disclaimer heeft gezien. Op grond van de informatie in de disclaimer moet de consument rekening houden met de mogelijkheid dat de in de testuitslag genoemde snelheid van de internetverbinding niet exact overeenstemt met de daadwerkelijk in de praktijk te behalen snelheid. Anderzijds wekt de uiting de indruk van een zekere mate van nauwkeurigheid nu rekening wordt gehouden met de in de disclaimer genoemde factoren. Vaststaat dat de beoogde snelheid van de internetverbinding op het adres van adverteerder niet wordt gehaald. In dit geval is de Commissie van oordeel dat de afwijking tussen de beoogde en de daadwerkelijke snelheid van de internetverbinding te groot is. Derhalve acht de Commissie de klacht gegrond.

 

2) Blijkens het voorgaande is geen juiste informatie verstrekt over de voornaamste kenmerken van het product, te weten de voordelen van haar product als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken