a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2010/00303

Datum:

30-06-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de website www.tele2.nl voor wat betreft de in kopie aan deze beslissing gehechte uiting. Er staat onder meer:

 

‘Internet en bellen’

‘Eerste 6 mnd € 14,95 p/mnd (daarna € 29,95 p/mnd)’.

 

De klacht

 

Adverteerder biedt op zijn website ‘Internet & Bellen’ aan waarvoor men de eerste zes maanden € 14,95 betaalt en de laatste zes maanden € 29,95. Zonder dat dit op de website wordt vermeld, blijkt dit aanbod volgens klager alleen voor nieuwe klanten te gelden. Bestaande klanten, zoals klager, betalen de eerste drie maanden € 14,95 en de laatste negen maanden € 29,95. Klager meent dat sprake is van oneerlijke en onjuiste reclame.

 

Het verweer

 

Bestaande klanten kunnen gebruik maken van de actie mits de minimale looptijd van hun huidige overeenkomst is verstreken. Indien de minimale looptijd nog niet is verstreken, kan de bestaande klant het in de uiting bedoelde aanbod bestellen, echter onder betaling van de resterende abonnementsmaanden van de huidige overeenkomst. De klant wordt hierover geïnformeerd voordat hij het contract afsluit. Er gelden overigens geen andere voorwaarden. Adverteerder merkt op dat klager zich heeft aangemeld voor de bedoelde actie en dat de aanmelding schriftelijk aan klager is bevestigd.

 

De repliek

 

Hoewel de minimale looptijd van klagers huidige overeenkomst reeds was verstreken op het moment van aanvraag, kon hij alleen van de actie gebruik maken door meer te betalen dan het in de uiting vermelde bedrag. De enige mogelijkheid die adverteerder bood om van de actie gebruik te maken, was volgens klager door zich af te melden als klant en zich opnieuw aan te melden. Hierdoor zou klager zes tot acht weken zonder internet komen te zitten. Klager heeft zich afgemeld. Uiteindelijk heeft klager van de aangeboden actie gebruik gemaakt, door toedoen van de afdeling ‘opzeggingen’.

 

De dupliek

 

In het kader van klantwaardering worden bestaande klanten een pro- of reactief verlengingsaanbod gedaan. Deze acties staan los van wat adverteerder nieuwe klanten aanbiedt. Desondanks hebben bestaande klanten de mogelijkheid om dezelfde korting te krijgen als nieuwe klanten. Klager heeft dan ook gebruik kunnen maken van de in de uiting bedoelde actie. De reden dat adverteerder klager eerst een ander aanbod heeft gedaan, is dat adverteerder aanzienlijke investeringen doet voor de acquisitie van nieuwe klanten en klager reeds eerder met een promotionele aanbieding klant is geworden. Adverteerder bestrijdt dat klager bij opzegging een bepaalde periode zonder internet zou komen te zitten.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Niet is weersproken dat bestaande klanten, waarvan de minimale looptijd van hun contract is verstreken, in principe van de aanbieding gebruik kunnen maken. Klager heeft erkend dat hij van voornoemd aanbod gebruik heeft gemaakt. Nu is gebleken dat de aanbieding te gelde kan worden gemaakt door nieuwe en bestaande klanten, is de Commissie van oordeel dat de klacht geen doel treft. Het feit dat adverteerder klager eerst een ander aanbod heeft gedaan, alvorens hem de bedoelde actie aan te bieden, maakt dit oordeel niet anders. Gelet hierop acht de Commissie de klacht ongegrond.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken