a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2010/00451

Datum:

25-08-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden uiting

 

Het betreft een televisiecommercial waarin ‘Jaap’ aan ons wordt voorgesteld. Gezegd wordt: “Dit is Jaap van Telfort. Jaap maakt dingen graag simpel (…) En daarom heeft hij iets bedacht. Internet van Telfort in twee simpele smaken.” Vervolgens komen een appel met de tekst “Internet Basis” en een peer met de tekst “Internet Plus” in beeld, waarna, terwijl wordt ingezoomd op de appel, wordt gezegd: “En dat al vanaf € 9,95 per maand”. Op de appel staat nu onder meer ook de tekst “€ 9,95 p/mnd”. Tot slot wordt gezegd: “Goed geregeld door onze Jaap. Telfort. Werkt in je voordeel.”

 

Op het moment dat de appel en de peer in beeld zijn en de ‘twee simpele smaken’ worden getoond en toegelicht, staat onderin beeld de tekst: “Actie geldt t/m 30 juni 2010. Betreft jaarcontract. Kijk voor de voorwaarden op

telfort.nl”.

 

De klacht

 

Gezegd wordt dat het bewuste product vanaf € 9,95 per maand kost. Het product kost in werkelijkheid echter € 19,95 per maand. Uitsluitend de eerste drie maanden zijn de kosten € 9,95 per maand. De kleine lettertjes in de commercial die hierover meer informatie geven, vallen niet op ten opzichte van de groot afgebeelde tekst: “€ 9,95”.

 

Verweer

 

Samengevat stelt adverteerder zich op het standpunt dat uit de commercial duidelijk blijkt dat het actietarief van € 9,95 voor Telfort Internet Basis alleen geldt voor de eerste drie maanden.

 

Voor zover van belang voor de beslissing zal de Commissie in het oordeel nader op het verweer ingaan.

 

De re- en dupliek

 

Klager en adverteerder blijven bij hun standpunt en lichten dit nader toe.

 

Het oordeel van de Commissie 

 

In de commercial wordt, op het moment dat wordt gezegd dat er ‘al’ Internet van Telfort ‘vanaf € 9,95 per maand’ is, ingezoomd op de appel met de tekst ‘Internet Basis’, waarna hierop in grote letters de tekst “€ 9,95” te zien is. De consument zal het voorgaande naar het oordeel van de Commissie aldus opvatten dat de vaste prijs van ‘Internet Basis’ € 9,95 per maand is. Gebleken is echter dat deze prijs slechts geldt voor de eerste drie maanden van de abonnementsduur van één jaar. Naar het oordeel van de Commissie blijkt dit onvoldoende duidelijk uit de uiting. De verdere tekst op de appel, waaruit zou blijken dat de actie slechts de eerste drie maanden geldt, is, door de kleine letters en de korte tijdsduur dat deze tekst in beeld is, onleesbaar. De tekst onderin beeld verschaft in dit opzicht naar het oordeel van de Commissie evenmin duidelijkheid, nu hierin niet wordt vermeld dat de actie slechts geldt voor de eerste drie maanden.

Op grond van het voorgaande gaat de uiting naar het oordeel van de Commissie gepaard met onjuiste dan wel onduidelijke informatie ten aanzien van de prijs van het product als bedoeld in artikel 8.2 onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consu­ment hier­door ertoe ge­bracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te ne­men, dat hij anders niet zou hebben genomen. Derhalve is de uiting misleidend is en daar­door oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken