a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2010/00487

Datum:

05-08-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft het blad “HMotion, magazine voor de Hyundai-rijder”, voorjaar 2010. Op de voorzijde daarvan staat onder de afbeelding van een Hyundai ix35: 

“Hyundai xl festival

 32-inch sony led-tv bij elke nieuwe Hyundai”.

Op pagina 3, met de inhoudsopgave van het blad, staat naast de afbeelding van een Hyundai ix35 onder meer:

“32-inch Sony led-tv bij elke nieuwe Hyundai”. 

 

 

De klacht

 

Klager ontving het gewraakte magazine bij een proefrit in een Hyundai i35, naar klager stelt de op de voorzijde en op pagina 3 van het magazine afgebeelde auto, waarbij stond: “32-inch Sony led-tv bij elke nieuwe Hyundai”. Dit aanbod was voor klager één van de redenen om voornoemde Hyundai i35 aan te schaffen. Uit pagina 15 van het magazine bleek echter dat het aanbod alleen gold voor “een nieuwe Hyundai 10, Hyundai i20 of Hyundai i30”.

Klager vindt de uiting misleidend, zeker gelet op de foto van een Hyundai i35 bij het aanbod op de voorzijde en op pagina 3. 

 

 

 

Het verweer

 

Helaas is de tekst op de cover niet correct. Dit komt doordat de cover eerder wordt gedrukt dan de inhoud van het magazine en de actievoorwaarden tijdens het drukproces zijn gewijzigd. Adverteerder betreurt het dat dit misleidend over kan komen, maar “in het artikel” is duidelijk vermeld  op welk model het festival wel van toepassing is.

 

Klager wist voor aanschaf van de Hyundai ix35 dat de actie niet van toepassing was en heeft de auto toch aangeschaft.

 

Overigens vindt adverteerder dat de actie in het algemeen duidelijk is gecommuniceerd, onder meer via leaflets, internet en pos-materiaal en dat de consument zich hierdoor op de hoogte kan stellen van de actievoorwaarden, alvorens een auto aan te schaffen.

 

De repliek

 

Klager wijst er onder meer op dat hem bij aankoop van zijn Hyundai i35 niet duidelijk was dat de actie niet van toepassing was.    

 

Het oordeel van de Commissie

 

Adverteerder heeft erkend dat de tekst “32-inch sony led-tv bij elke nieuwe Hyundai” op de voorzijde van het magazine onjuist is en heeft niet weersproken dat diezelfde tekst op pagina 3 van het magazine eveneens onjuist is. Gelet hierop gaat het gewraakte magazine gepaard met onjuiste informatie.

Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC. 

Aan dit oordeel doet niet af dat op pagina 15 van het Magazine is vermeld dat het aanbod van een 32-inch Sony led-tv geldt voor “een nieuwe Hyundai 10, Hyundai 20 of Hyundai i30”, noch dat adverteerder in ander reclamemateriaal over de actie heeft gecommuniceerd. Deze omstandigheden heffen de onjuistheid niet op. 

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken