a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2010/00568

Datum:

19-10-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

De bestreden uiting

 

Het betreft een radiocommercial met tag-on waarin reclame wordt gemaakt voor Interactieve Televisie van KPN.

 

In de commercial wordt gezegd:

“Met interactieve TV van KPN kun je live televisie op ieder moment pau… (de bel gaat: “Rode Kruis.. Dank je wel”)… Pauzeren. En je kijkt weer verder als je er aan toe bent. Interactieve TV. Voor generatie KPN.”

 

In de tag-on wordt gezegd:

“Neem nu interactieve TV samen met KPN internet en bellen al vanaf € 40,- per maand. Ga naar de KPN winkel of kpn.com, ook voor de voorwaarden.”.

 

De klacht

 

Om de televisie te kunnen pauzeren is een ‘HDD’ nodig in de tv-ontvanger. Deze kost € 4,- per maand extra. Aldus is het niet mogelijk om voor € 40,- per maand de televisie te pauzeren, zoals in de reclame wordt gezegd. Klager acht de reclame misleidend.

 

Verweer

 

In de commercial, waarin slechts wordt meegedeeld wat interactieve TV kan betekenen, wordt geen aanbod gedaan. In de tag-on wordt een aanbod gedaan van interactieve televisie in combinatie met internet en bellen voor € 40,-. Niet wordt gezegd dat bij dit pakket live televisie pauzeren is inbegrepen. Wel is in de bewuste periode het genoemde pakket inclusief de ‘harddisk recorder’ aangeboden voor € 40,- per maand gedurende de eerste  zes maanden. Na deze zes maanden kostte dit pakket inderdaad € 44,-.

 

Repliek en dupliek

 

Klager en adverteerder blijven bij hun standpunt en lichten dit nader toe.

 

Het oordeel van de Commissie 

 

De Commissie stelt voorop dat, gelet op de inhoud en uitvoering van de gewraakte uitingen, de radiocommercial en de tag-on onmiskenbaar bij elkaar horen. Ervan uitgaande dat de commercial steeds in hetzelfde reclameblok is gevolgd door de tag-on, is de Commissie van oordeel dat beide tezamen als één reclame-uiting moeten worden beschouwd.

 

De Commissie is van oordeel dat met de mededeling ‘Met interactieve TV van KPN kun je live televisie op ieder moment pauzeren (…)’ in combinatie met de mededeling in de tag-on dat ‘interactieve TV samen met KPN internet en bellen al vanaf € 40,- per maand’ is te verkrijgen, de indruk wordt gewekt dat interactieve TV inclusief de optie ‘Live televisie pauzeren’ vanaf € 40,- per maand kost. Gebleken is echter dat men – behoudens een actieperiode van zes maanden – voor deze laatste optie € 4,- per maand extra dient te betalen. Aldus is het niet mogelijk om voor € 40,- per maand interactieve tv met de optie ‘Live televisie pauzeren’ te verkrijgen.

 

Op grond van het voorgaande is de Commissie van oordeel dat in de commercial in combinatie met de tag-on onjuiste informatie wordt verschaft met betrekking tot de prijs, als bedoeld in artikel 8.2 onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat deze onjuiste informatie de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de reclame misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken