a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2010/00572

Datum:

19-10-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

 

De bestreden uiting

 

Het betreft een televisiecommercial waarin reclame wordt gemaakt voor de reparatie-service van The Phone House. Onder meer wordt in de commercial gezegd:

“Ongelukje gehad met je telefoon? Bij The Phone House krijg je bij reparatie van je mobiel altijd een hoogwaardig leentoestel (…)”

 

De klacht

 

Men belooft in de commercial een hoogwaardig leentoestel. Klaagster kreeg echter, toen zij haar Black Berry ter reparatie inleverde, een Nokia 1650 aangeboden. De Nokia 1650 is niet gelijkwaardig aan een Black Berry, nu men met de Nokia 1650 niet het internet op kan.

 

Verweer

 

Het standpunt van adverteerder kan als volgt worden samengevat.

 

De bij The Phone House beschikbare ‘hoogwaardige leentoestellen’ zijn de Nokia 1650, de Nokia 2330 en de Nokia E63. In het geval van klaagster zou het laatste toestel een passend hoogwaardig leentoestel zijn, nu men met dit toestel op het internet kan en kan e-mailen.

 

Adverteerder heeft geconstateerd dat bij de desbetreffende winkel de Nokia E63 niet op voorraad was. In een dergelijk geval wordt, volgens de normale procedure, een andere vestiging of het centraal depot benaderd, zodat de klant altijd een hoogwaardig toestel kan worden aangeboden. In dat geval wordt de telefoon naar de klant toegezonden en wordt deze de volgende dag (gratis) bezorgd.

 

Adverteerder stelt dat sprake is van een unieke klacht en dat de bewuste winkel de procedures niet heeft gevolgd. Gelet op het voorgaande is naar de mening van de adverteerder geen sprake is van misleidende informatie in de commercial.

 

Het oordeel van de Commissie 

 

Adverteerder heeft meegedeeld dat de bewuste winkel is afgeweken van de procedure die wordt gevolgd in het geval dat een leentoestel bij een bepaalde vestiging niet op voorraad is. Naar het oordeel van de Commissie heeft adverteerder voldoende aannemelijk gemaakt dat normaal gesproken in alle gevallen een passend hoogwaardig toestel wordt meegegeven en dat in het geval van klaagster sprake is geweest van een incidenteel geval waarin dit niet is gebeurd. De Commissie is op grond van het voorgaande van oordeel dat van misleidende reclame geen sprake is. Derhalve wijst zij de klacht af.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken