a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2010/00587

Datum:

26-10-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie in Veronica Magazine, nummer 31. In de advertentie staat onder meer:

 

‘UNIEK:

Nu slechts

€ 17,25 pm*

incl. 24 maanden

supersnel internet’.

 

En:

  • ‘Nu tijdelijk 50% korting’.

En:

‘* Dit betreft een netwerkactie van 6 maanden. Hierna betaalt u het normale tarief’.

 

De klacht

 

De prijs van het aangeboden mobiele abonnement bedraagt € 17,25. Slechts in kleine letters onderaan de aanbieding staat dat het een netwerkactie betreft waarbij men na zes maanden het normale tarief dient te betalen. Niet wordt vermeld hoeveel dit normale tarief bedraagt. Klager vindt de uiting misleidend.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) In de uiting wordt een mobiel abonnement inclusief internet aangeboden. In dit verband worden de volgende drie mededelingen gedaan over de prijs, te weten:

‘Uniek: nu slechts € 17,25 pm incl. 24 maanden supersnel internet’ en ‘Nu tijdelijk 50% korting’ en – door middel van een verwijzing in de vorm van een asterix – ‘Dit betreft een netwerkactie van 6 maanden. Hierna betaalt u het normale tarief’.

 

2) Weliswaar wordt voldoende duidelijk vermeld dat het bedrag van € 17,25 per maand geldt voor de eerste zes maanden van het abonnement, echter niet duidelijk is welk (hogere) bedrag de consument verschuldigd is voor de resterende abonnementsperiode. Het ‘normale tarief’ is onvoldoende duidelijk af te leiden uit de onder punt 1) gedane mededelingen in de reclame-uiting. De consument weet bij het zien van de advertentie daarom niet wat het (totale) product kost.

 

3) Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt over de prijs van het abonnement als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken