a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2010/00748

Datum:

03-12-2010

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Drukpers/tijdschriften

`

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de folder getiteld “Buitenkans” waarin “Snel Mobiel Internet” wordt aangeprezen met de mededelingen:

“Online waar en wanneer je maar wilt.

 Voor razendsnel mobiel e-mail en internet met je laptop (max. 14,4 Mbit/s)”.

   

De klacht

 

Anders dan klager op basis van deze uiting mocht verwachten, heeft hij thuis en op de camping in Schagen slechte ontvangst. Alleen bij zijn vriendin (postcode 2014 XM) is de ontvangst redelijk.

Gelet hierop acht klager de reclame-uiting misleidend.

 

Het verweer

 

De mededeling “Online waar en wanneer je maar wilt” wordt gebruikt om het karakter van de dienst duidelijk te maken, namelijk dat men voor internet niet meer afhankelijk is van een vaste verbinding in huis of van het maximale bereik van bijvoorbeeld de Wi-Fi router, maar dat men ook buiten dit bereik, dus op andere plaatsen in Nederland gebruik kan maken van internet.

Met betrekking tot de mededeling “Razendsnel mobiel e-mail en internet” merkt adverteerder op dat “razendsnel”een subjectief begrip is. Afgezien daarvan is de gemiddelde goed geïnformeerde consument ervan op de hoogte dat mobiele verbindingen sterker of zwakker kunnen zijn, met als gevolg dat de snelheid van Mobiel internet lager kan zijn, of, in extreme gevallen, zelfs kan wegvallen. Dat zou kunnen gebeuren als het signaal al wat zwakker is en de Dongel wordt gebruikt in een betonnen kooiconstructie  (bijvoorbeeld auto of caravan). Adverteerder informeert de consument over de mobiele dekking en snelheden onder meer op de website www.kpn.com/dekkingskaart.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1.Met de mededeling “Online waar en wanneer je maar wilt” laat adverteerder zich in zeer   absolute bewoordingen uit over de ontvangst die men met de zogenaamde Dongel heeft. Op grond hiervan is de verwachting gerechtvaardigd dat men daarmee, een enkele afgelegen blinde plek daargelaten, in beginsel overal online kan zijn. Adverteerder stelt dat slechts beoogd is duidelijk te maken dat men niet langer meer afhankelijk is van een vaste verbinding in huis of van het maximale bereik van de router, doch daartoe heeft hij zich van een te absolute tekst bediend. Gelet hierop is de Commissie van oordeel dat onjuiste informatie is verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

2.Met betrekking tot de het gebruik van het woord “razendsnel” overweegt de Commissie dat deze claim is voorzien van een toelichting, te weten “max. 14,4 Mbit/s”. Bovendien weet de gemiddelde consument dat de snelheid kan worden beïnvloed door externe factoren zoals de drukte op het internet of op de desbetreffende internet-pagina.   

 

De beslissing

 

Gelet op het hierboven onder 1 overwogene acht de Commissie de uiting is strijd met artikel 7 NRC en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken