a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2010/00784A

Datum:

16-12-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een uiting op www.upc.nl. Deze bevat het aanbod:

 “UPC Alles-in-één Voordeelpakket! Al vanaf € 45,- p/m”.

Blijkens de uiting is voornoemd pakket uit te breiden met “één XL optie”.

 

 

De klacht

 

Klaagster heeft een totaalpakket afgesloten bij UPC. Na het invullen van haar keuze was op de site vermeld dat zij maandelijks een bedrag van € 55,- diende te betalen. Uit de inmiddels ontvangen factuur, maakt klaagster op dat het bedrag van € 55,- exclusief BTW is; er blijkt maandelijks ongeveer € 10,- bij te komen.  

 

Het verweer

 

De klacht betreft de eerste factuur na aanschaf van het UPC Alles-in-één-Voordeelpakket, bestaande uit Kabeltelevisie, Digitale TV Starter, Bellen Standaard en Internet25 voor € 45,- per maand. Klaagster heeft de uitbreidingsdienst Digitale TV Royaal gekozen. Hierdoor bedraagt het totale abonnementstarief € 55,- per maand.

 

UPC is verplicht haar tarieven inclusief BTW aan de consument te communiceren. Zij doet dat ook. Op de factuur staan echter bedragen exclusief BTW en aan het einde van de factuur wordt daarbij het bedrag aan BTW opgeteld.

De door klaagster bedoelde factuur ziet op een langere termijn dan 1 maand, namelijk op de periode 2 augustus tot 30 september. De facturatie begint te lopen zodra de klant zijn/haar modem en/of mediabox heeft ontvangen, hetgeen niet precies aan het begin of einde van de maand is. Het bedrag van de eerste factuur omvat een deel van de ‘gebroken’ maand en de eerste hele maand.   

Het toeval wil dat het bedrag exclusief BTW voor de aan klaagster in rekening gebrachte periode lijkt op het maandbedrag inclusief BTW. Daardoor is de verwarring ontstaan. De volgende factuur zal weer op één maand zien en overeenstemmen met de gecommuniceerde abonnementstarieven.

 

UPC is zich ervan bewust dat een en ander verwarrend kan zijn en werkt aan verduidelijking van de facturatie. Ook probeert UPC haar communicatie te verbeteren. UPC verwijst onder meer naar een nieuw leaflet waarin een aantal bekende vragen wordt beantwoord.          

 

De mondelinge behandeling

 

Mr. Van Andel heeft het standpunt van adverteerder nader toegelicht. 

 

Het oordeel van de Commissie

 

Adverteerder heeft gemotiveerd bestreden dat het op de website genoemde, door klaagster te betalen bedrag ad € 55,-, voor het door klaagster gekozen pakket, exclusief BTW is. Adverteerder heeft onweersproken meegedeeld dat dit bedrag inclusief BTW is en dat op de eerste door klaagster ontvangen factuur zowel een bedrag exclusief BTW als een bedrag inclusief BTW staat. Voorts heeft adverteerder erop gewezen dat de eerste factuur betrekking heeft op een langere periode dan een maand en dat het voor deze periode in rekening gebrachte bedrag exclusief BTW per toeval lijkt op het in de gewraakte uiting genoemde bedrag inclusief BTW.

 

Gezien het bovenstaande ziet de Commissie geen reden om aan te nemen dat het in de reclame genoemde bedrag exclusief BTW is en wordt  als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken