De bestreden uiting
Het betreft een advertentie in dagblad De Gelderlander waarin het UPC Alles-in-één Voordeelpakket voor (analoge of digitale) televisie, internet en telefonie wordt aangeprezen. Onder in de advertentie staan in kleine letters (aanvullende) informatie vermeld, zoals de looptijd van de actie, administratiekosten, borg voor het modem en bruikleen van de digitale videorecorder, alsmede een verwijzing naar de website upc.nl.
De klacht
De voorwaarden onderin de advertentie staan in zulke kleine letters dat deze niet of nauwelijks leesbaar zijn. Dit is in strijd met de noodzakelijke duidelijkheid en transparantie.
Het verweer
De advertentie betreft een gecombineerde aanbieding van vier diensten, waardoor veel ruimte nodig is voor de basale beschrijving van de diensten. Alle essentiële informatie is in een groot lettertype weergegeven, ook de verwijzing naar de verschillende manieren waarop de consument meer informatie kan verkrijgen. Voor de volledigheid is de aanvullende informatie in kleine letters geplaatst, die voor de gemiddelde consument leesbaar zijn. De uiting betreft een printadvertentie waarbij een consument niet direct tot aankoop over kan gaan. Daartoe zal de consument alsnog een verkoopkanaal (winkel, website of telefonisch) moeten bezoeken. Overigens is het gebruik van ‘kleine lettertjes’ gebruikelijk in de branche.
De mondelinge behandeling
Het standpunt van adverteerder wordt gehandhaafd en nader toegelicht.
Het oordeel van de Commissie
De klacht betreft de leesbaarheid van de onderaan de uiting vermelde voorwaarden. Aan klager kan worden toegegeven dat voor deze voorwaarden een klein lettertype is gebruikt. Dit neemt evenwel niet weg dat deze voorwaarden nog voldoende leesbaar zijn voor de gemiddelde consument. Derhalve kan de consument van die voorwaarden kennis nemen. Gelet hierop is geen sprake van misleiding en wordt de klacht afgewezen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.