a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2011/00069

Datum:

23-02-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft adverteerders website www.alice.nl waarop onder de aanhef

“Het duidelijke aanbod van Alice. Voor slechts € 29,90 per maand kunt u supersnel internetten tot 20Mbit/s en onbeperkt bellen!” onder meer het abonnement “Alice Comfort, Internet en bellen” wordt aangeprezen.

 

De klacht

 

De Commissie vat de klacht aldus op dat klager het onjuist acht te stellen dat men voor € 29,90 onbeperkt kan bellen, aangezien adverteerder een starttarief in rekening brengt indien men belt. Dit blijkt niet uit de uiting, waardoor deze misleidend is.

 

Het verweer

 

Uit de website blijkt voldoende duidelijk dat starttarieven niet bij de vaste abonnementskosten zijn inbegrepen. De gemiddelde consument die geïnteresseerd is, zal op de button ‘meer info’ klikken voordat hij tot aankoop overgaat. Op de onderliggende webpagina staat duidelijk dat een vast starttarief per gesprek in rekening wordt gebracht. Niettemin zal adverteerder de website zodanig wijzigen dat dit nog duidelijker zal zijn. 

 

Het oordeel van de Commissie

 

Adverteerder heeft erkend dat bij het ‘Alice Comfort’-abonnement een vast starttarief per telefoongesprek in rekening wordt gebracht. Gelet hierop is het niet juist te stellen dat het met dit abonnement mogelijk is om `voor slechts € 29,90 per maand (…) onbeperkt´ te bellen. Adverteerder heeft aangevoerd dat geïnteresseerden ‘meer info’ zullen raadplegen en daar zullen zien dat een vast starttarief per gesprek in rekening wordt gebracht, doch het feit dat elders op adverteerders website van deze kosten melding wordt gemaakt, neemt de misleiding die gelegen is in de mededeling dat men “Voor slechts  € 29,90 per maand (…) onbeperkt” kan bellen, niet weg.  

 

Blijkens het voorgaande is de uiting onvolledig en wordt daardoor onduidelijke informatie verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. 

 

De beslissing

 

Op grond van het hiervoor overwogene acht de Commissie de uiting misleidend en in strijd met artikel 7 NRC.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken