De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame voor Interactieve TV met de optionele dienst Programma Gemist.
De reclame toont twee vriendinnen die een eerder uitgezonden televisieprogramma bekijken, dat één van beiden heeft gemist.
De voice-over zegt:
“Jack en Eva trouwen wanneer jij dat wilt, dankzij programma Gemist van Tele2.
Nu Interactieve TV het eerste jaar al vanaf € 5,- per maand extra bij Internet en Bellen. Ook uit te breiden met Programma Gemist. Bestel snel op tele2.nl”.
Vervolgens verschijnen achtereenvolgens in beeld een kader waarin staat “Interactieve Televisie” met daarnaast:
“Actie
Het eerste jaar vanaf
€ 5,- p/mnd
Daarna € 10,- p/mnd”
en een kader waarin staat:
“Internet & Bellen” met daarnaast:
“€ 29,95 p/mnd”.
Onderaan de uiting staat in kleinere letters onder meer:
“Aanbieding alleen i.c.m. een 1-jarig contract voor Internet & Bellen. Programma Gemist is verkrijgbaar voor € 5,- extra p/ mnd”.
De klacht
De prijs van de uitbreiding met Programma Gemist wordt niet genoemd.
Het verweer
Naar aanleiding van deze klacht heeft Tele2 contact opgenomen met klaagster. Daarbij is aan klaagster toegelicht op welke wijze de prijs in de bestreden uiting tot uitdrukking is gebracht. Klaagster liet blijken genoegen te nemen met deze toelichting. Gelet hierop zou de onderhavige procedure niet behoren te worden voortgezet.
De repliek
In de uiting worden geen onwaarheden verkondigd, maar toch meent klaagster dat kijkers, en zeker jongere kijkers, op het verkeerde been worden gezet, doordat niet alle informatie over de prijs overzichtelijk in beeld wordt gebracht.
De dupliek
In de bestreden uiting wordt alle benodigde informatie over de prijs verstrekt, en wel zo zorgvuldig, overzichtelijk en volledig als mogelijk in het korte tijdsbestek van een tv-commercial. Dat “Programma Gemist” een uitbreiding is met extra kosten wordt gedurende de hele commercial aan de kijker duidelijk gemaakt. Deze kosten worden steeds onderin de uiting in beeld gebracht met de woorden “Programma Gemist is verkrijgbaar voor € 5,- extra p/mnd”.
Voorts wordt op de website tele2.nl, waarnaar in de commercial wordt verwezen, uitvoerig gecommuniceerd omtrent de kosten, verbonden aan de in de commercial aangeprezen combinatie van producten. Ook via het in de uiting genoemde informatienummer en langs andere wegen verschaft Tele2 de voor een aankoopbeslissing benodigde informatie.
Klaagster gaat eraan voorbij dat de uiting is gericht op de volwassen consument en dat dit de gemiddelde consument is, die tot uitgangspunt moet worden genomen. Abonnees dienen tenminste 16 jaar te zijn.
Het oordeel van de Commissie
Gelet op de nadere toelichting van de klacht bij repliek vat de Commissie deze klacht op in die zin dat in de uiting geen duidelijke informatie wordt gegeven over de prijs van de optie “Programma Gemist”. De Commissie acht deze klacht gegrond en overweegt daartoe het volgende.
Terwijl in de bestreden uiting in het bijzonder de aandacht wordt gevestigd op de optie “Programma Gemist”, wordt de prijs hiervan, te weten € 5,- per maand, zo klein in beeld gebracht, dat deze voor de gemiddelde consument onvoldoende duidelijk leesbaar is. Daarentegen worden de prijzen van “Internet en Bellen” en “Interactieve TV” wel duidelijk in beeld gebracht en wordt de prijs van “Interactieve TV” bovendien genoemd door de voice-over.
Gelet op het bovenstaande is de reclame voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de prijs als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Dat Tele2 ook via andere kanalen zoals haar website en een informatienummer informatie over de prijs verstrekt, leidt niet tot een ander oordeel.
De beslissing van de Reclame Code Commissie van 9 maart 2011
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Het College van Beroep
De grieven
Deze kunnen als volgt worden samengevat.
Grief 1
In de gewraakte televisiecommercial toont Tele2 wat de voordelen zijn van “Programma Gemist” en hoe deze dienst werkt. De Commissie heeft weliswaar onderkend dat de reclame ziet op een optionele dienst, maar heeft vervolgens op dit optionele karakter onvoldoende acht geslagen bij haar beoordeling, terwijl dit aspect van wezenlijk belang is. De kosten van Programma Gemist spelen geen prominente rol in de reclame-uiting, nu daarin juist de werking en de voordelen van deze optie centraal staan. De kosten van Programma Gemist worden op de website van Tele2 toegelicht, maar staan ook steeds leesbaar onderin beeld, zodat de kijker continu erop attent wordt gemaakt dat er kosten aan de optie zijn verbonden en hoe hoog deze zijn. Mocht deze informatie niet leesbaar zijn, dan maakt de boodschap onderin beeld aan de kijker (een “wakkere consument die omzichtig handelt en oplettend is”) voldoende duidelijk dat er kosten zijn verbonden aan Programma Gemist. Dat de kosten voor Internet&Bellen en Interactieve TV volgens de Commissie duidelijker in beeld worden gebracht, doet aan het voorgaande niets af, nu deze diensten nodig zijn om gebruik te kunnen maken van Programma Gemist.
Grief 2
De Commissie heeft er onvoldoende acht op geslagen dat televisie een naar haar aard in ruimte en tijd beperkt medium is. De Commissie heeft hiermee onvoldoende rekening gehouden, evenmin als met het feit dat Tele2 maatregelen heeft genomen om de informatie ook langs andere wegen aan de consument over te brengen.
Het oordeel van het College
1. Vaststaat dat in de gewraakte televisiecommercial specifiek de optionele dienst Programma Gemist wordt aangeprezen en dat de consument die van deze dienst gebruik wil maken, dient te beschikken over de diensten Internet&Bellen en Interactieve Televisie van Tele2. De kosten van de laatste twee diensten worden aan het einde van de televisiecommercial prominent in beeld gebracht. De prijzen die men aldus zeer groot in beeld ziet, hebben derhalve geen betrekking op Programma Gemist, hoewel deze optie in de televisiecommercial centraal staat. De (extra) kosten van Programma Gemist worden slechts vermeld in een zeer klein lettertype aan de onderzijde van het beeldscherm, overigens, anders dan Tele2 stelt, niet gedurende de gehele uiting, maar slechts gedurende het laatste gedeelte daarvan.
2. Het College is van oordeel dat, indien in een televisiecommercial een specifieke dienst wordt aangeprezen, de kosten van deze dienst duidelijk dienen te worden genoemd indien, zoals in het onderhavige geval, uitdrukkelijk ook kosten van andere, aanvullende diensten worden genoemd. De gemiddelde consument zal in een dergelijk geval immers verwachten dat de uitdrukkelijk genoemde prijzen (€ 29,95 per maand respectievelijk € 5,– per maand gedurende het eerste jaar, en daarna € 10,– per maand) een compleet beeld geven van de kosten van de aangeprezen dienst. Aldus lag het op de weg van Tele2 om ook de kosten van Programma Gemist (€ 5,– extra per maand) uitdrukkelijk in beeld te brengen teneinde onduidelijkheid bij de consument te voorkomen. Tele2 kon niet volstaan met deze kosten in een zeer klein lettertype te vermelden, bovendien ook nog op een andere plaats dan de uitdrukkelijk genoemde kosten die, ook door hun centrale plaatsing en wijze van in beeld verschijnen, de meeste aandacht vangen.
3. Aldus is juist de prijs van de dienst die specifiek wordt aangeprezen het minst duidelijk vermeld. Het College acht het aannemelijk dat het de gemiddelde consument hierdoor kan ontgaan dat bovenop de uitdrukkelijk voor Internet&Bellen en Interactieve Televisie genoemde prijzen ook nog een bedrag van € 5,– dient te worden betaald voor Programma Gemist. De overige inhoud van de reclame-uiting neemt deze misleiding niet weg. Hetzelfde geldt voor de stelling van Tele2 dat de kosten van Programma Gemist op haar website duidelijk worden toegelicht. Een televisiecommercial en een website zijn zelfstandige reclame-uitingen die los van elkaar de consument juist en voldoende dienen te informeren. Grief 1 faalt derhalve.
4. Van een aan het medium televisie inherente relevante beperking om de kosten van Programma Gemist duidelijk in beeld te brengen is niet gebleken. Tele2 is immers wel in staat de kosten van Internet&Bellen en Interactieve Televisie duidelijk in beeld te brengen, zodat niet valt in te zien waarom dit ten aanzien van de kosten van Programma Gemist anders zou liggen. Ook grief 2 treft geen doel.
5. Derhalve wordt beslist als volgt.
De beslissing
Het College bevestigt de beslissing van de Commissie.