a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2011/00115C

Datum:

03-03-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een billboardreclame voor Interactieve TV van KPN in combinatie met Internet en Bellen.

De uiting bevat de afbeelding van een televisiescherm met links een aantal functies van Interactieve TV, waarbij de functie “Programma Gemist” kennelijk is aangeklikt, en rechts een televisiebeeld van Johan Derksen.

 

De klacht

 

De uiting toont het gezicht van een persoon (Johan Derksen) die deelneemt aan een televisieprogramma dat niet via “uitzending gemist” kan worden bekeken.

Klager verwijst naar de uitzending van Kassa op 12 februari 2011, waarin deze kwestie aan de orde is gekomen. Hij vindt de uiting misleidend.

 

Het verweer

 

Adverteerder, die er in het schriftelijke verweer van uit is gegaan dat de klacht is gericht tegen een televisiereclame voor hetzelfde product, welke reclame onderwerp is van de drie dossiers 2011 00115, 2011 00115A en 00115B, heeft samengevat het volgende verweer gevoerd. 

Van misleidende reclame is geen sprake.

In de bestreden uiting persifleren twee schilders Johan Derksen en René van der Gijp. Met deze (overduidelijk grappig bedoelde) uiting maakt KPN reclame voor Interactieve Televisie in combinatie met een Internet en Bellen abonnement. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Johan Derksen, een bekende Nederlander die bekend is om zijn voetbalanalyses, scherpe humor en kritische blik. Johan Derksen is dagelijks op televisie. Hij is niet alleen te zien bij het programma Voetbal International, maar ook bij andere programma’s, uitgezonden door andere omroepen. Daarnaast is hij schrijver van columns en boeken en presenteert hij radioprogramma’s.

 

De kern van de bestreden uiting is dat men met Interactieve Televisie over bepaalde functionaliteiten beschikt zoals het terugkijken en het gemakkelijk opnemen van programma’s. In de reclame wordt niet direct verwezen naar Voetbal International. Voor meer informatie over de dienst(en) wordt de klant verwezen naar de voorwaarden en specificaties op de website.

Zoals KPN al meedeelde in reactie op het programma Kassa, waarin de reclame aan de orde kwam, is het voorbeeld hoogstens onhandig gekozen.

 

Van misleiding is geen sprake, maar KPN neemt de verschillende klachten tegen de uiting wel serieus. Inmiddels is het programma Voetbal International toegevoegd aan de dienst Programma Gemist, en wel in het Pluspakket. Nadere informatie over programma Gemist en de wijze waarop de commerciële zenders SBS en RTL zijn terug te zien wordt zo spoedig mogelijk opgenomen in de gehele reclamecampagne.       

 

De mondelinge behandeling

 

Het standpunt van KPN is nader toegelicht.

 

Desgevraagd deelt KPN mee dat Johan Derksen en René van der Gijp gezamenlijk optreden in het programma Voetbal International.

Op de vraag met betrekking tot de televisiereclame of het fragment waar schilder 3 naar kijkt afkomstig is uit het programma Voetbal International antwoordt KPN dat dit niet geval is, maar dat dit fragment speciaal is opgenomen ten behoeve van de televisiereclame.

 

Wat betreft het billboard merkt KPN op dat dit, evenals de televisiereclame, inmiddels is gewijzigd; vermeld is dat € 10,- extra dient te worden betaald voor het Pluspakket. Voorts deelt KPN mee dat het in deze uiting voorkomende beeld van Johan Derksen is opgenomen ten behoeve van de uiting.  

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie stelt voorop dat tussen partijen vast staat dat ten tijde van publicatie van de bestreden reclame het televisieprogramma “Voetbal International” niet kon worden bekeken via de dienst “Programma Gemist”, als onderdeel van Interactieve Televisie van KPN.

 

De Commissie vat de klacht, mede gezien het schriftelijk en mondelinge gevoerde verweer, op in die zin dat het in de billboardreclame opgenomen beeld van Johan Derksen op televisie in het kader van de aanprijzing van de dienst “Programma Gemist” doet denken aan het optreden van Johan Derksen in het programma “Voetbal International” en daarmee aan dit specifieke programma. Naar het oordeel van de Commissie heeft KPN niet voldoende duidelijk weersproken dat de uiting deze associaties oproept. Sterker nog, KPN heeft met betrekking tot een televisiereclame waarin Johan Derksen voorkomt en die bestreden is in de drie dossiers 2011/00115, 2011/00115A en 2011/00115B gesteld dat het in de reclame gegeven “voorbeeld hoogstens onhandig” is “gekozen”. Gelet hierop en nu de uiting geen duidelijk voorbehoud bevat omtrent de programma’s die men via “Programma Gemist” kan terugzien, acht de Commissie het aannemelijk dat bij de gemiddelde consument de onjuiste gedachte kan postvatten dat Voetbal International deelt uitmaakt van de programma’s die men via Programma Gemist van KPN kan bekijken. In zoverre gaat de reclame gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van de samenstelling van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken