a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2011/00162

Datum:

10-05-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een demo-filmpje over interactieve TV, getoond bij de 3-in-1 Superdeal van Tele2 op http://se.tele2.nl/3p/internet_bellen_en_tv.html.

 

De klacht

 

In het filmpje over -naar klaagster stelt- “de 3-in-1 superdeal” wordt onder meer gesproken over “live tv pauzeren” en “tv opnemen”. Dit zijn elementen die niet standaard deel uitmaken van de 3-in-1 superdeal, maar waar € 5,- extra voor moet worden betaald.  

Naar de mening van klager wordt aldus iets aangeboden, waarvoor uiteindelijk meer moet worden betaald, dan op de site is aangegeven. Klaagster acht de uiting misleidend.   

 

Het verweer

 

De klacht is gemotiveerd weersproken. Op het verweer zal -voor zover van belang- worden teruggekomen in het oordeel.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Naar adverteerder heeft meegedeeld, omvat de “3-in-1 Superdeal” Interactieve TV,  Internet tot 20 mb/s en bellen, en licht het demo-filmpje de consument voor over alle opties van Interactieve TV. Adverteerder heeft -onder verwijzing naar afdrukken van haar site- gesteld dat op de homepage van Tele2.nl de standaardinhoud en de prijs van  de 3-in-1 Superdeal worden gecommuniceerd, en dat op de 3-in-1 Superdeal productpagina, waarop de klacht betrekking heeft, weer de standaardinhoud en de prijs van het product worden getoond.

De Commissie stelt vast dat volgens de in het verweer opgenomen afdruk van deze productpagina de volgende prijs is vermeld:

“Eerste 12 mnd

 € 34,95 p/mnd

 Daarna € 39,95 p/mnd”.

Voorts heeft adverteerder meegedeeld dat onder deze vermelding het bewuste demo-filmpje volgt. Dit filmpje ziet -naar adverteerder stelt- op de opties van Interactieve TV, waaronder Live TV pauzeren en TV opnemen en niet op de 3-in-1 Superdeal. Adverteerder stelt dat de klacht ten onrechte aan dit laatste voorbij gaat. Naar de mening van adverteerder kan de consument mede op basis van het filmpje geïnformeerd kiezen of hij extra opties wenst bij (Interactieve TV in) de 3-in-1 Superdeal. In dit verband wordt in het verweer vervolgens gewezen op informatie elders op de website (te weten via de button “Klik hier voor extra opties” en tijdens het bestelproces) betreffende de meerprijs van € 5,- voor onder meer “TV  opnemen en pauzeren”.

 

Naar het oordeel van de Commissie is niet voldoende duidelijk dat de elementen “Live TV pauzeren” en “TV opnemen”, zoals deze in het demofilmpje worden belicht, extra opties zijn van Interactieve TV, in die zin dat daarvoor extra moet worden betaald, bovenop de voorafgaand aan het demofilmpje genoemde bedragen van € 34,95 respectievelijk € 39,95 per maand voor de 3-in-1 Superdeal. In het filmpje wordt niet gesproken over “extra opties”, noch wordt een bijbehorende meerprijs genoemd.

Dat elders op de website wel wordt gesproken over “extra opties” en meerprijzen, neemt bovenbedoelde onduidelijkheid onvoldoende weg.

 

Gelet op het voorgaande is de bestreden uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de prijs als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is deze misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken