a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2011/00232

Datum:

13-04-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uiting

           

Het betreft een op de website www.hotmail.com geplaatste internetbanner waarin een Tele2 mobiel abonnement met gratis Samsung Galaxy S telefoon wordt aangeprezen. In de uiting staat: “300 belminuten € 12.50 p/mnd”.

 

De klacht

 

Er wordt geadverteerd met 300 belminuten voor € 12,50 per maand. Pas bij het doorklikken naar de website van adverteerder blijkt dat het een tweejarig abonnement betreft waarvan alleen gedurende het eerste jaar de kosten € 12,50 per maand bedragen. In het tweede jaar moet € 27,50 per maand worden betaald.

 

Klager heeft aangevoerd dezelfde reclame-uiting ook als billboard in een parkeergarage in Utrecht te zijn tegengekomen, maar heeft hiervan (desgevraagd) geen foto kunnen overleggen.

 

Het verweer

 

De banner biedt als medium een te beperkte ruimte om alle aspecten van de aanbieding te vermelden. Daarom wordt in de banner door middel van een “klik hier” button verwezen naar de productpagina’s van Tele2 Mobiel, waarop wordt gecommuniceerd welke kosten zijn verbonden aan de Samsung Galaxy S aanbieding, inclusief de vaste maandkosten voor het eerste en het tweede jaar. Door alle essentiële informatie op haar website te presenteren en een verwijzing naar de website op te nemen in de banner, heeft adverteerder aan haar informatieverplichtingen voldaan.

 

In de uiting op het billboard staat uitdrukkelijk vermeld: “aanbieding i.c.m. 2-jarig contract. Eerste jaar € 12,50 p/mnd, daarna € 27,50 p/mnd. Kijk voor de voorwaarden op tele2.nl.”

 

 

Het oordeel van de Commissie

 

Nu de Commissie niet beschikt over een foto van het door klager bedoelde billboard in een parkeergarage in Utrecht, hebben de onderhavige beoordeling en beslissing alleen betrekking op de hiervoor onder ‘de bestreden reclame-uiting’ beschreven internetbanner.

 

Op deze banner worden 300 belminuten voor € 12,50 per maand bij een gratis Samsung Galaxy S telefoon aangeboden. Vast staat dat de aanbieding betrekking heeft op een tweejarig mobiel abonnement, waarvan de maandelijkse kosten alleen gedurende het eerste jaar € 12,50 bedragen en gedurende het tweede jaar € 27,50. Naar het oordeel van de Commissie moeten de maandelijkse kosten gedurende de gehele looptijd van het tweejarige abonnement worden beschouwd als een van de kernvoorwaarden van het abonnement, die reeds in de banner zelf vermeld hadden dienen te worden. De Commissie volgt adverteerder niet in diens stelling dat de banner als medium daartoe te beperkte ruimte biedt. Dat de informatie is op te vragen via de in de banner opgenomen link naar de website van Tele2 neemt niet weg, dat adverteerder blijkens het voorgaande te laat essentiële informatie heeft verstrekt die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De Commissie is voorts van oordeel dat de bestreden uiting de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken