a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2011/00276

Datum:

19-05-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een aanbieding in de ‘Kampioen’ (ANWB), inhoudende een “GRATIS Samsung Wave Touchwiz én 2 jaar ruim 50% korting op uw abonnement!”.

 

De klacht

 

De indruk wordt gewekt dat men bij de aangeboden telefoon ‘gratis navigatie’ krijgt. Het downloaden van de navigatie heeft klager echter veel geld gekost.

 

De tekst ‘Gratis navigatie’ in de uiting acht klager derhalve misleidend.

 

Het verweer

 

Het verweer luidt –  voor zover van belang voor deze beslissing – als volgt.

 

Bij de aanbieding is tevens een internetbundel ter waarde van € 5,- inbegrepen. Met deze bundel kan men onbeperkt gebruik maken van mobiel internet, hetgeen tot gevolg heeft dat het gebruik van ‘Google Maps Navigatie’ gratis is.

 

In dit geval heeft klager gekozen voor een Bel&SMS abonnement, zonder daarbij een internetbundel af te sluiten. In een dergelijk geval wordt het gebruik van mobiel internet afgerekend per verbruikte MB.

 

Naar de mening van adverteerder is geen sprake van misleidende reclame.

 

Het oordeel van de Commissie 

 

In de uiting staat, in een kader, geplaatst over een afbeelding van de telefoon, de tekst

‘Gratis navigatie’. Voorts worden prijzen getoond van verschillende soorten abonnementen, met dan wel zonder internetbundel.

 

Aldus wordt naar het oordeel van de Commissie de indruk gewekt dat, ongeacht het abonnement dat men afsluit, bij de telefoon gratis navigatie is inbegrepen. Gebleken is echter dat de navigatie uitsluitend gratis is indien men bij het abonnement een internetbundel heeft afgesloten.

 

Gelet op het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de reclame gepaard gaat met onjuiste informatie ten aanzien van de voornaamste kenmerken van het product zoals bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC), te weten de voordelen. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consu­ment door de reclame ge­bracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te ne­men, dat hij anders niet zou hebben genomen. Aldus is sprake van misleidende en daar­door oneerlijke reclame in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken