a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2011/00436

Datum:

22-06-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een uiting op www.bartsmit.com. Daarin staat over het product “7 Inch Tomtec Android 2.2 Media Tablet 4 GB” onder het kopje “productomschrijving” onder meer:

“Compleet met voorgeïnstalleerde internetbrowser, e-mail programma en toegang tot de Android Market Place met meer dan 130.000 apps!”. 

 

 

De klacht

 

Het product biedt via de voorgeïnstalleerde ‘App Market’ slechts een zeer beperkte toegang tot apps van Android; het gaat zeker niet om 130.000 apps.

Android is van Google, die een online market place biedt: https://market.android.com/. Hier staan meer dan 130.000 apps op, maar de Tomtec blijkt niet gekoppeld te kunnen worden aan een market.android.com account, waardoor er geen apps van deze website kunnen worden gedownload.

De uiting is misleidend.   

 

Het verweer

 

De klacht is voorgelegd aan de leverancier, van wie de bestreden tekst afkomstig is. Diens reactie kan als volgt worden samengevat.

Van de fabriek is onjuiste informatie ontvangen en aan Bart Smit doorgegeven. Op de tablet staat standaard de market app van de fabrikant van de chipset. Deze apps zijn speciaal voor deze tablet gemaakt.

Andere apps kunnen van het internet worden gedownload en op de tablet worden geplaatst. De opmerking van klager, dat het niet de Google online market is met meer dan 130.000 apps is dus correct.

Via een upgrade kan de leverancier een gebruiker een market app op de tablet laten zetten, die toegang geeft tot alle duizenden apps. Deze kan vanaf ongeveer 1 juni 2011 per e-mail aan gebruikers worden toegestuurd. Iets later zal de upgrade ook van een website van de leverancier gedownload kunnen worden. Voorts bekijkt de leverancier of de upgrade bij nieuwe orders direct op de tablet kan worden gezet, of dat de mogelijkheid tot downloaden in de handleiding wordt gezet.

 

Naar aanleiding van de reactie van de leverancier heeft adverteerder besloten de tekst op de website als volgt aan te passen: “Veel extra apps te downloaden”.

 

De repliek    

 

Klager vraagt zich af of met de gewijzigde reclame-uiting wordt gegarandeerd dat men niet wordt misleid. Het gaat er om dat in de uiting expliciet wordt vermeld of de Android Market van Google wel of niet kan worden gebruikt op de tablet.

Klager voert hiertoe aan dat de Android Market van Google de primaire bron is van apps. Indien er geen toegang is tot de Android market, dan loopt de gebruiker veel apps mis.

 

De dupliek

 

Bij alle nieuwe zendingen staat de Google Market op de tablets. Bij alle eerder geleverde modellen kan de upgrade erop worden gezet. De upgrade is inmiddels beschikbaar via de helpdesk en de website.  

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie stelt voorop dat zij zich uitsluitend zal uitlaten over de uiting waarop de klacht betrekking heeft en waarvan een afdruk aan de Commissie is overgelegd.

 

Adverteerder heeft erkend dat in de bestreden uiting, uitgaande van het moment waarop de klacht is ingediend, geen juiste informatie wordt gegeven over de toegang tot Android Market Place met meer dan 130.000 apps. Blijkens het verweer staat op de “7 Inch Tomtec Android 2.2 Media Tablet 4 GB” standaard de market app van de fabrikant, terwijl andere apps van het internet kunnen worden gedownload en op het tablet worden geplaatst.

 

Blijkens het voorgaande gaat de reclame gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van de gebruiksmogelijkheden van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de bestreden uiting de  gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken