a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2011/00648

Datum:

30-08-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de volgende mededelingen op de website www.upc.nl, onder de tab “Méér TV en Sneller Internet”:

 

          “HDTV                                                                        € 6,50

                                                                                  extra p.m.

Combineert u HDTV met Meer TV en Sneller

Internet en heeft u nog geen UPC HDDVR

Mediabox, dan ontvangt u € 5,- vaste korting per

maand.”

 

en:     “HDDVR Actie

            Heeft u nu nog geen HDDVR

            van UPC? U ontvangt dan een extra

            vaste korting van € 5,00 p.m.”

 

De klacht

 

Pas op de laatste pagina van het bestelformulier blijkt dat de op de beginpagina vermelde extra korting van € 5,- per maand voor een HDDVR abonnement al in de getoonde prijs is verwerkt. Dit is niet het geval met de (andere) korting op het tarief voor het Alles-in-1 pakket.

 

Het verweer

 

De aanbieding op de website betreft een dubbele (en daardoor ingewikkelde) promotie, te weten een korting op het Alles-in-1 pakket gedurende de eerste drie maanden van € 12,50 per maand en daarnaast een vaste korting van € 5,- per maand voor klanten die bij een nieuw DTV abonnement een uitbreiding nemen met een HDDVR abonnement. De prijs voor de uitbreiding bedraagt dan € 6,50 in plaats van de standaardprijs van € 11,50 per maand. Op de webpagina kan de optie van de HDDVR promotie worden toegevoegd en verwijderd, waardoor de meerprijs op het getoonde totaalbedrag eveneens wordt toegevoegd of verwijderd. Er is daarom geen sprake van onjuiste, onduidelijke of dubbelzinnige (prijs)informatie die de consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen.

 

De repliek

 

In één uiting worden de financiële consequenties van twee onafhankelijke kortingen op verschillende wijze getoond. Bij de korting op de pakketprijs gedurende de eerste drie maanden worden de prijs zonder korting, het bedrag van de korting en de prijs met korting vermeld. Bij de HDDVR actie wordt de prijs zonder korting – door UPC in haar verweer aangeduid met “standaardtarief”- niet vermeld, maar alleen de prijs € 6,50 en de mededeling dat men in aanmerking komt voor een extra vaste korting van € 5,- per maand. Hieruit valt niet op te maken dat de korting van € 5,- al in de prijs van € 6,50 is verwerkt.

 

De mondelinge behandeling

 

Het standpunt van adverteerder wordt nader toegelicht. Daarbij wordt benadrukt dat in het ‘winkelwagentje’ de juiste totaalprijs wordt vermeld die de besteller verschuldigd is.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Vast is komen te staan dat in de bestreden uiting twee aanbiedingen worden aangeprezen, te weten een korting op het Alles-in-1 pakket gedurende de eerste drie maanden van € 12,50 per maand en een HDDVR actie met een vaste korting van € 5,- per maand. Beide acties worden op verschillende wijze gecommuniceerd. Bij de kortingsactie op het Alles-in-1 pakket worden zowel het standaardtarief van € 62,50 per maand, de korting van € 12,50 per maand en de actieprijs gedurende de eerste drie maanden genoemd. Bij de HDDVR actie staat naast de mededeling dat men onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komt voor een vaste korting van € 5,- per maand de prijs “€ 6,50 extra p.m.”. Mede door de wijze waarop de korting op het Alles-in-1 pakket is gecommuniceerd, is niet duidelijk dat het genoemde bedrag van € 6,50 niet het standaardtarief betreft, maar het maandtarief waarin de korting van € 5,- al is verwerkt.

 

Gelet hierop is de bestreden uiting onduidelijk ten aanzien van het prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de uiting de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. De uiting is daarom misleidend en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Het feit dat bij het invullen van het bestelformulier het juiste verschuldigde bedrag wordt getoond, neemt het misleidende karakter van de bestreden uiting niet weg.

 

      

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken