De bestreden uiting
Het betreft een advertentie in het huis-aan-huis-blad “de Weekkrant Amsterdam” van 19 juli 2011, waarin onder meer staat: “Elke maand onbeperkt internetten en 300* gratis sms’jes voor €10,-“ . Hieronder staat de tekst “BlackBerry ® Curve™ 8520 PrePaid voor €159,95 inclusief €15,- beltegoed” naast een afbeelding van een BlackBerry ® Curve™ 8520 PrePaid-toestel. In een kader bij de afbeelding staat in een klein lettertype: “Nu drie maanden gratis ** pingen en internetten met BlackBerry® Prepaid”. Verder staat aan de rechterzijde van de advertentie in een klein lettertype: “* Na minimaal €10,- opwaarderen” en “** Na minimaal €15,- opwaarderen en max 1GB”.
De klacht
De reclame-uiting is onduidelijk en misleidend want pas na lezing van de kleine lettertjes blijkt dat er geen sprake is van onbeperkt internet en 300 sms-jes voor €10,-, zoals in de kop van de advertentie staat. De €10,- claim geldt alleen voor de 300 gratis sms’jes. Internet is pas mogelijk na opwaardering van minimaal €15,-. Het tegoed is dan maximaal 1 GB en geldt voor drie maanden in plaats van onbeperkt.
Het verweer
Verweerder vermoedt dat de uiting verkeerd is gelezen. Alle genoemde cijfers, feiten en voorwaarden zijn correct en duidelijk weergegeven in de advertentie. De uiting verstrekt dus geen onjuiste informatie en is niet misleidend.
Het oordeel van de Commissie
In de bestreden uiting staat dat bij aanschaf van een BlackBerry® Curve™ 8520 PrePaidtoestel voor €159,95 inclusief €15,- beltegoed, er sprake is van “Elke maand onbeperkt internetten en 300 gratis* sms’jes voor €10,-“. De gemiddelde consument zal op grond van deze uitdrukkelijke mededeling verwachten dat hij na de aanschaf van het toestel tegen betaling van € 10,– onbeperkt kan internetten. De Commissie begrijpt dat dit gedurende de eerste drie maanden van het contract in zoverre anders is, dat de klant eerst een opwaardering van minimaal € 15,– dient te doen, waarna men een bundel van 1 GB verkrijgt die gedurende drie maanden geldig is. Naar het oordeel van de Commissie blijken deze afwijkende voorwaarden onvoldoende duidelijk uit de uiting. Weliswaar kan door de combinatie van de diverse teksten en de informatie bij de asterisken worden afgeleid dat er de eerste drie maanden afwijkende voorwaarden gelden, maar de informatie over deze voorwaarden is naar het oordeel van de Commissie dusdanig verwarrend, dat deze onvoldoende duidelijk is voor de gemiddelde consument.
Gelet op het vorenstaande gaat de bestreden uiting gepaard met onduidelijke informatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de bestreden uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
De beslissing van de Commissie
Op grond van vorenstaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.