a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2011/00851

Datum:

08-11-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie in het ‘Stadsblad’ (Utrecht) van woensdag 24 augustus 2011, voor een ‘Smart abonnement’ van T-Mobile. De kop van de advertentie luidt:

“Nu 100% korting op elk nieuw Smart abonnement.

 

De klacht

 

De klacht luidt, samengevat, als volgt.

 

Er wordt geen 100% korting gegeven op het abonnement. In de advertentietekst staat:

“van € 37,45 nu voor € 5,- per maand” en uit de lastig te ontcijferen kleine lettertjes blijkt zelfs dat men na de derde maand voor 21 maanden vast zit aan € 34,95 per maand en dat men aansluitkosten van € 30,- dient te betalen.

 

Het verweer

 

De reclame-uiting is juist. Indien met nu een willekeurig Smart abonnement afsluit, zijn de eerste drie maanden helemaal gratis. In de disclaimer staat de voorwaarde “gratis bellen en sms’en bij gebruik in Nederland en alleen binnen je belbundel”.

Wellicht doet de uiting wat verwarrend aan vanwege de aanbieding van de Blackberry internetbundel. De claim waar de klacht expliciet op ziet, klopt echter wel.

 

De mondelinge behandeling

 

Klager licht zijn standpunt, aan de hand van zijn notities, mondeling toe.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de advertentie wordt meegedeeld dat op ‘elk nieuw Smart abonnement’ ‘100% korting’ wordt gegeven. Onder deze mededeling staat, in een groot lettertype: “€ 0,-”.

Gebleken is echter dat men voor een Smart abonnement na drie maanden en gedurende minimaal 21 maanden (in totaal 2 jaar) € 34,95 per maand dient te betalen en dat men bij het afsluiten van een dergelijk abonnement tevens € 30,- aansluitkosten verschuldigd is.

 

Het voornoemde blijkt naar het oordeel van de Commissie onvoldoende duidelijk uit de uiting. De informatie in de disclaimer heeft kennelijk tevens betrekking op een Blackberry internetbundel die ook in de advertentie wordt genoemd en schept daarom eerder verwarring dan duidelijkheid.

 

Gelet op het voorgaande is de uiting naar het oordeel van de Commissie onduidelijk ten aanzien van de prijs zoals bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen.

 

De beslissing

 

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken