a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2011/00857

Datum:

04-11-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De reclame-uitingen

 

Het betreft de volgende reclame-uitingen voor de dienst ‘Internet op Reis’ van adverteerder:

 

–       Een advertentie op een billboard met de tekst:

“Start Internet

op Reis.

In 42 landen online.

€ 2,- per dag.

vodafone.nl/buitenland.

Power to you”.

 

–       Een reclame op een bagagekar op Schiphol met de tekst:

“Vodafone Internet Op Reis

Een week online met je mobiel in 42 landen.

24MB voor €10. Sms ‘25MB op reis’ naar 4000.

vodafone.nl/buitenland.

Power to you”

 

Klager maakt tevens melding van een televisie-commercial waarin de bewuste dienst zou worden aangeprezen. Nu klager echter, ook niet na een verzoek van de commissie, geen concrete commercial heeft kunnen beschrijven, kan deze uiting niet door de Commissie bij haar oordeel worden betrokken.

 

De klacht

 

De klacht luidt, samengevat, als volgt.

 

Toen klager de bewuste dienst vanuit Spanje aanzette, ontving hij een sms bericht waarin stond dat de dienst binnen 24 uur actief zou zijn. De volgende dag ontving klager echter een sms waaruit bleek dat deze dienst in combinatie met zijn abonnement niet beschikbaar was.

 

Op grond van het voorgaande acht klager de aanbieding misleidend.

 

Het verweer

 

Adverteerder stelt, samengevat, dat in de voorwaarden, die bij het aangaan van het door klager afgesloten ‘Vodafone Scherp’ abonnement zijn geaccepteerd, onder meer staat dat dit abonnement bedoeld is voor de ervaren gebruiker die weinig of geen gebruik zal maken van klantenservice of extra diensten en dat het niet mogelijk is om ‘Vodafone BloX’ op dit abonnement aan te sluiten. ‘Internet op Reis’ is een Vodafone Blox.

 

Voorts stelt adverteerder dat de plaatsen waar wordt geadverteerd beperkt zijn in ruimte en dat daarom wordt verwezen naar de internetpagina vodafone.nl/buitenland, waar aanvullende informatie over de bewuste dienst is te vinden.

 

Na het versturen van de sms ontving klager een automatisch gegenereerd bericht dat de ‘Internet op Reis Dagbundel’ binnen 24 uur geactiveerd zou worden. Adverteerder betreurt dat hierdoor de suggestie wordt gewekt dat het activeren van deze dienst op het abonnement van klager mogelijk is. Adverteerder kijkt of het mogelijk is om haar systeem aan te passen, zodat het voorgaande zich in de toekomst niet meer zal voordoen.

 

Adverteerder is, gelet op het voorgaande, van mening dat de reclame niet misleidend is.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Naar het oordeel van de Commissie wordt in de reclame de indruk gewekt dat men met elk willekeurig abonnement bij Vodafone in 42 landen voor € 2 per dag internet op zijn mobiele telefoon kan ontvangen. Gebleken is echter dat deze dienst niet kan worden gebruikt door ‘Vodafone Scherp’ abonnees.

Naar het oordeel van de Commissie is dit essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een goed geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. In een dergelijk geval kan een adverteerder er niet mee volstaan om, zoals in dit geval, in de uiting uitsluitend te verwijzen naar een website.

 

Blijkens het voorgaande is sprake van een omissie dan wel een te laat verstrekken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument door de reclame ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de reclame misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Dat uit de voorwaarden bij het Vodafone Scherp abonnement blijkt dat het niet mogelijk is om ‘Vodafone BloX’ op dit abonnement aan te sluiten en dat dit abonnement uitsluitend bedoeld is voor gebruikers die weinig tot geen gebruik maken van extra diensten, leidt niet tot een ander oordeel. Daargelaten dat deze voorwaarden uitsluitend zijn aangegaan door personen die reeds een Scherp abonnement hebben, wordt hiermee – ook voor Vodafone Scherp abonnees – de misleiding van de reclame onvoldoende weggenomen. Uit de reclame blijkt immers niet dat in dit geval sprake is van een Vodafone BloX en dat de bewuste dienst daarom niet voor de ‘Scherp’ gebruikers toegankelijk is.

 

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met het be­paal­de in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze recla­me te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken