a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2011/01001

Datum:

01-12-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uitingen

 

1.

Het betreft een aan klager gezonden e-mail, waarin hem, ‘als T-mobile klant’ een korting ‘tot wel € 300,– op een tablet of internet stick naar keuze’ wordt geboden, in combinatie met een 2 jarig ‘Internet Extra tablet abonnement’.

 

2.

Voorts betreft het een aanbieding op www.gsm.t-mobile.nl van een iPad, kennelijk eveneens in combinatie met een 2 jarig ‘Internet Extra tablet abonnement’.

 

De klacht

 

Aan de standaardaanbieding (zoals aangeboden op www.gsm.t-mobile.nl) zijn volgens klager de volgende kosten verbonden:

iPad 2 16GB Black                € 329,95

24 maanden internet extra

van 37,50 voor 25,-                € 600,00

Totaal                                     € 929,95

 

Voor T-Mobile klanten gelden, gelet op de bewuste e-mail, de volgende kosten:

            iPad 2 16 GB Black                € 299,95

            24 maanden Internet extra

            eerste 12 maanden 17,50      € 210,00

            daarna 12 maanden 37,50     € 460,00

            Totaal                                     € 959,95

           

Klager stelt dat hij, indien hij ingaat op de aanbieding voor nieuwe klanten, aldus ruim

€ 30,- meer betaalt dan wanneer hij gebruik maakt van de standaard aanbieding. Klager is van mening dat om die reden sprake is van misleidende reclame.

 

Het verweer

 

Adverteerder stelt, samengevat, dat de nieuwe klant alleen voor het bewuste abonnement het eerste contractsjaar € 25,- per maand betaalt. Het tweede jaar betaalt de nieuwe klant € 37,50 per maand. Adverteerder legt een print over van de website waarop deze informatie wordt vermeld. Aldus is het totaal te betalen bedrag in 24 maanden voor nieuwe klanten € 1079,95 en dus hoger dan het bedrag voor bestaande klanten.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Nu adverteerder heeft aangetoond dat de abonnementskosten voor een nieuwe klant in het tweede jaar € 37,50 per maand zijn en niet, zoals in de berekening van klager, € 25,- per maand, is niet gebleken dat nieuwe klanten voor wat betreft de onderhavige actie meer voordeel genieten dan vaste T-Mobile klanten. In plaats daarvan dient te worden aangenomen dat nieuwe klanten per saldo meer betalen dan vaste klanten. Gelet hierop treft de klacht geen doel.

 

Gelet op het voorgaande beslist de Commissie als volgt.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken