a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2011/01011

Datum:

13-12-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de vermelding van de abonnementskosten van een databundel bij Telfort op de webpagina http://shop.telfort.nl/sim-only/

 

De klacht

 

Bij de selectie “12 maanden, 1 GB internet, 25 sms, 300 belminuten” in de categorie simonly in de Telfort shop wordt onder de kop “Totaalprijs” een bedrag van € 16,85 per maand aan abonnementskosten vermeld in plaats van de doorgehaalde prijs van € 23,35. De prijs van

€ 16,83 blijkt echter alleen voor de eerste drie maanden van het abonnement te gelden, daarna geldt het maandbedrag van € 23,35. Klager meent dat duidelijker moet worden vermeld dat de maandprijs voor dit jaarabonnement € 23,85 bedraagt en dat de eerste drie maanden daarop een korting van € 6,50 per maand wordt gegeven.

 

Het verweer

 

Voor de door klager geselecteerde bundel gelden verschillende kortingen, die tijdens het bestelproces helder en overzichtelijk worden weergegeven. Op de 25 sms-bundel en de 300 belminutenbundel is gedurende de gehele abonnementsperiode van 12 maanden een korting geldig, terwijl op de surf&mail 1 GB een korting met een looptijd van 3 maanden van toepassing is. Klagers conclusie dat voor het door hem gekozen abonnement na de derde maand € 23,85 moet worden betaald, is onjuist. De abonnementsprijs bedraagt voor de vierde tot en met de twaalfde maand € 19,85, omdat dan de korting voor de 1 GB bundel voorbij is en de kortingen voor de sms- en belbundel nog gelden.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de bestreden uiting wordt per onderdeel van het te kiezen abonnement, afhankelijk van de gemaakte keuzes, vermeld welke kortingen eventueel gelden en wat de looptijd daarvan is. Zo blijkt uit stap 2 “Mijn internet” van de bestreden uiting (welk onderdeel niet door klager maar wel door adverteerder is overgelegd) dat bij het aanklikken van “surf&mail 1 GB” de maandprijs € 10,95 is doorgestreept en de prijs “€ 7,95” verschijnt met daarbij de mededeling “eerste 3 mnd”. In stap 3 “Mijn sms” is bij “25 smsjes per maand” het maandbedrag van

€ 1,45 doorgestreept en vervangen door “€ 0,95”, vergezeld van de mededeling “eerste 12 mnd”. In stap 4 “Mijn belminuten” is de oorspronkelijke prijs van € 10,95 vervangen door

“€ 7,95 per maand” gedurende de “eerste 12 mnd”. Hiernaast is onder “Totaalprijs per maand” het bedrag € 23,35 doorgestreept en vervangen door “€ 16,85”, met de mededeling “eerste 3 mnd”.

 

Naar het oordeel van de Commissie is in de bestreden uiting voldoende duidelijke weergegeven en toegelicht wat het tarief voor een bepaald abonnement is, welke kortingen er gelden en wat de looptijd van die kortingen is. De mededeling dat de totaalprijs van het door klager genoemde jaarabonnement gedurende de eerste drie maanden € 16,85 bedraagt

(€ 7,95 + € 0,95 + € 7,95), is juist. Uit de uiting blijkt voldoende duidelijk dat het maandbedrag na de eerste drie maanden, dus na het vervallen van de korting voor de 1 GB bundel,

€ 19,85 bedraagt (€ 10,95 + € 0.95 + € 7,95).

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken