a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2012/00115

Datum:

22-02-2012

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de actieaanbieding “Nu een Glasvezel Alles-in-één Pakket de eerste 6 maanden gratis” op de website www.kpn.com.

 

De klacht

 

Klager heeft sinds medio december 2011 een glasvezelaansluiting en wilde gebruik maken van de aanbieding van het 6 maanden gratis glasvezelpakket die begin januari 2012 op de website van KPN stond. Toen klager via internet van de aanbieding gebruik wilde maken, lukte dat niet. Zodra hij zijn postcode invulde, kreeg hij een korting van € 7,50 te zien, maar niet meer de 6 maanden gratis actie. Volgens een medewerker van de KPN klantenservice gold de 6 maanden actie niet in klagers postcodegebied. Deze voorwaarde blijkt echter niet uit de uiting op de website.

 

Het verweer

 

Begin januari 2012 liepen er twee glasvezelacties van KPN. Standaard krijgt een klant op de website de actie van € 7,50 korting per maand gedurende 12 maanden te zien, met uitzondering van een aantal gemeenten waar de actie van 6 maanden gratis gold. Laatstgenoemde actie was afgeschermd voor het reguliere publiek en mocht alleen zichtbaar worden als via een – in geselecteerde gebieden via Direct Mailing verspreide – url de website werd benaderd of als bij de postcodecheck een adres werd ingevuld waarvoor deze actie gold. Voor klagers adres gold de 6 maanden gratis actie niet. Het is KPN niet bekend hoe klager op de webpagina met dit aanbod terecht heeft kunnen komen. Het is mogelijk dat door een technische fout de actie voor klager zichtbaar is geworden.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.

 

Vast is komen te staan dat klager op de website van adverteerder de actie “Nu een Glasvezel Alles-in-één Pakket de eerste 6 maanden gratis” heeft gezien, maar daarvan geen gebruik heeft kunnen maken omdat deze actie slechts gold voor een beperkt aantal geselecteerde gebieden, waaronder niet klagers postcodegebied. In de uiting wordt de beperkte geldigheid van de actie niet vermeld. Pas bij het invullen van postcode en huisnummer blijkt dat in bepaalde gevallen van de actieaanbieding geen gebruik kan worden gemaakt. Gelet hierop is sprake van te laat verstrekken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de voorzitter voorts van oordeel is dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Aan dit oordeel doet niet af dat adverteerder stelt maatregelen te hebben getroffen om de 6 maanden gratis actie alleen zichtbaar te laten zijn voor consumenten in gebieden waar deze actie gold. Adverteerder dient rekening te houden met de mogelijkheid dat ook andere consumenten de uiting zien en dient ervoor te zorgen dat de uiting – ook voor hen – niet misleidend is.

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

Gelet op het vorenstaande acht de voorzitter de bestreden reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken