a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2012/00210

Datum:

05-04-2012

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de webpagina http://gsm.t-mobile.nl/tmobile/mcsmambo.p, waar onder “Je voordeel bij T-Mobile” staat: “Onbeperkt internet met iSmart”.

 

De klacht

 

Het iSmart abonnement heeft niet het beloofde “onbeperkt internet”. In de praktijk is het abonnement beperkt tot 500 MB per maand, waarna de snelheid fors wordt beperkt.

 

Het verweer

 

De claim “onbeperkt internet” ziet op de omstandigheid dat de klant bij het betreffende iSmart abonnement na het bereiken van zijn maandelijkse datalimiet niet extra hoeft te gaan betalen per MB. Wel wordt in dat geval de snelheid van het mobiele internet verlaagd naar 64 kb/s. Bij deze snelheid kan men echter blijven internetten. Door op de (door adverteerder overgelegde) webpagina de tekst “Onbeperkt internet” aan te klikken, verschijnt een venster waarin de speedstepdown wordt toegelicht.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie stelt vast dat de door klager overgelegde webpagina een andere is dan de door adverteerder bij haar verweer gevoegde webpagina. Het oordeel van de Commissie heeft betrekking op de bij de klacht gevoegde webpagina.

 

Vast is komen te staan dat men bij het bereiken van de maandelijkse datalimiet van het afgesloten iSmart abonnement weliswaar zonder extra kosten gebruik kan blijven maken van mobiel internet, maar dat de internetsnelheid wordt verlaagd. Naar het oordeel van de Commissie is voor de gemiddelde consument onvoldoende duidelijk dat de op de bestreden webpagina niet nader toegelichte aanduiding “onbeperkt internet” alleen betrekking heeft op het achterwege blijven van extra kosten bij het bereiken van de bij het abonnement behorende datalimiet en niet op het gelijk blijven van de bij het abonnement behorende internetsnelheid. 

 

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de bestreden uiting onduidelijk ten aanzien van de voordelen en de gebruiksmogelijkheden van het aangeprezen product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De snelheidsverlaging van het mobiele internet bij overschrijding van de datalimiet kan van belang zijn bij de keuze voor een bepaald abonnement. Omdat  de Commissie van oordeel is dat gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken