De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclamefolder waarin – voor zover hier van belang – het volgende staat:
“Schrijf u nú in
Uw woonplaats is binnenkort aan de beurt voor de aanleg van glasvezel. Maar dat gebeurt pas als meer dan 30% van de huishoudens zich hiervoor inschrijft. Zodra die grens bereikt is, start de aanleg. Glasvezel is dan binnen drie tot twaalf maanden beschikbaar. Wordt de benodigde 30% niet gehaald, dan duurt het minimaal vijf jaar voordat uw woonplaats weer aan de beurt is.
Schrijf u daarom nu in.
Dat kan heel makkelijk op www.xs4all.nl/glasvezel.”
De klacht
Veendam heeft een eigen kabelbedrijf dat voor iedereen, ongeacht of je bij dat bedrijf een abonnement hebt, glasvezel aanlegt. De folder wekt de indruk dat als je je nu niet via XS4ALL inschrijft, je de komende tijd niet voor glasvezel in aanmerking komt. Dat klopt niet.
Het verweer
XS4ALL werkt voor de uitrol van glasvezel samen met het bedrijf Reggefiber, dat de bouw en uitrol van het glasvezelnetwerk verzorgt. In de uiting zegt XS4ALL glasvezel internet aan te bieden als 30% van het gebied zich voor glasvezel inschrijft. Als deze 30% niet gehaald wordt, dan zal XS4All geen glasvezel leveren in Veendam. In de uiting wordt voldoende duidelijk gemaakt dat het een aanbod van XS4ALL betreft en wordt niet de suggestie gewekt dat alleen bij XS4ALL glasvezel kan worden afgenomen.
Het oordeel van de Commissie
Door de aanhef “Schrijf u nú in” en de zinsneden “Wordt de benodigde 30% niet gehaald, dan duurt het minimaal vijf jaar voordat uw woonplaats weer aan de beurt is. Schrijf u daarom nu in” wordt de indruk gewekt dat in klaagsters woonplaats de komende vijf jaar geen glasvezelnetwerk wordt aangelegd als men zich nu niet daarvoor inschrijft via XS4ALL. Als onweersproken is echter komen vast te staan dat in klaagsters woonplaats Veendam een andere aanbieder reeds met de aanleg van glasvezel is gestart.
De Commissie acht de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de noodzaak om in te gaan op het aanbod van XS4ALL om zich in te schrijven voor glasvezel. Gelet hierop, en nu de uiting de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder e van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.