De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisie-commercial waarin reclame wordt gemaakt voor mobiel internet van
T-mobile. In de commercial is te zien hoe twee bekende Nederlanders (Ali B en Brownie) gebruik maken van ‘beeldbellen’.
De klacht
In de commercial is te zien hoe Ali B met een vriend gebruik maakt van FaceTime (videobellen). Het is echter onmogelijk om te videobellen over het 3G netwerk van T-Mobile. Op deze wijze kan uitsluitend worden gebeld via een Wifi verbinding.
Het verweer
Adverteerder heeft verweer gevoerd. Op het verweer zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Kennelijk gaat klager ervan uit dat in de commercial een gesprek wordt gevoerd via de dienst Face Time. In een beslissing van de Commissie van 17 april 2012, naar welke beslissing adverteerder in haar verweer verwijst, heeft de Commissie geoordeeld dat adverteerder voldoende heeft aangetoond dat in de commercial geen gebruik wordt gemaakt van Face Time, maar van een andere vorm van beeldbellen. Voorts heeft zij het, op basis van het door adverteerder aangevoerde, aannemelijk geacht dat er, behalve Face Time, ook andere vormen van beeldbellen zijn.
Adverteerder heeft in de onderhavige zaak aangevoerd dat het met behulp van de andere vormen van beeldbellen mogelijk is een gesprek te voeren als bedoeld in de commercial. De voorzitter ziet geen aanleiding om aan de juistheid van deze mededeling te twijfelen.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.