De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclame op de website http://www.lijbrandt.nl, op subpagina www.lijbrandt.nl/#kiezen.
Via deze pagina kan men “Klaar 100: internet, TV & bellen” bestellen voor “Slechts 55,00/mnd” door middel van de link “Direct bestellen”.
De klacht
Deze luidt – samengevat – als volgt.
Er wordt reclame gemaakt voor ‘alles-in-één pakketten’ voor € 55,00 per maand. Per maand dient men echter € 5,50 extra te betalen voor ‘Klaar voor de toekomst’, hetgeen in het geheel niets toevoegt. Verder wordt voor het ‘HD pakket’ nog eens € 5,00 per maand in rekening gebracht. Aldus is ‘Klaar’ niet ‘Klaar’ en worden teveel kosten in rekening gebracht.
Het verweer
Adverteerder heeft gemotiveerd verweer gevoerd aan de hand van door haar overgelegde printscreens van haar website, waarop te zien is hoe het bestelproces van het desbetreffende pakket verloopt. Op het verweer zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Het in de uiting aangeprezen alles-in-één basispakket ‘Klaar 100’ van € 55,00 bevat, naar door adverteerder is aangevoerd, drie diensten, te weten televisie, internet en bellen, hetgeen eveneens blijkt uit de uiting. De extra kosten ad € 5,50 voor het ‘Klaar voor de
toekomst-pakket’, evenals de € 5,00 voor het ‘HD pakket’, dienen uitsluitend te worden betaald wanneer men, bovenop dit basispakket, kiest voor een uitbreiding van het pakket met bepaalde extra diensten, zoals interactieve zenders en extra HD zenders. Aldus kan men reeds ‘klaar’ zijn voor het genoemde bedrag van € 55,00. Op de website wordt duidelijk omschreven welke diensten het basispakket bevat en welke extra diensten de verschillende uitbreidingen inhouden en wat hiervoor moet worden betaald.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.