a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2020/00185

Datum:

09-06-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Uitgeven

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie


De bestreden reclame-uitingen

Het betreft uitingen op de website van Internet Marketing Unie, voor zover daarop staat:

“GRATIS BOEK

De Online Marketing Tornado!”

“Het boek waarvan jouw concurrent niet wil dat je het leest en ons vervloekt dat we het gratis weggeven…”
“Ontvang het boek!”

Verder staat op de vervolgpagina van de website:

“Gratis Boek: De Online Marketing Tornado!

Blauwdruk voor een wervelende online business”

De klacht

Klager vindt de uiting misleidend omdat er reclame gemaakt wordt voor een gratis boek, maar in het online betaalproces blijkt dat er druk- en verzendkosten betaald moeten worden. Ook is het klager opgevallen dat je zelfs moet bijbetalen voor de PDF-versie van het boek (waar adverteerder helemaal geen verzend- of drukkosten voor hoeft te maken). Volgens klager blijkt hieruit dat adverteerder het boek helemaal niet gratis wil aanbieden.

Het verweer

Adverteerder erkent dat gesproken wordt over een “gratis boek”. Adverteerder maakt hier gebruik van omdat de inhoud van het boek gratis wordt weggegeven en alleen een vergoeding wordt gevraagd voor de druk- en verzendkosten. Volgens adverteerder is geen sprake van een marge.

Alle vermeldingen van het “gratis boek” komen uit op de website van adverteerder. Het boek kan alleen besteld worden via het online bestelproces, waar de kosten ook duidelijk vooraf staan aangegeven. Zonder directe betaling van deze druk- en verzendkosten is het niet mogelijk om een bestelling te plaatsen, waardoor geen sprake is van onvoorziene kosten of incasso achteraf. Ook geeft adverteerder een 100% niet goed, geld terug-garantie.

Voor wat betreft het e-book geeft adverteerder aan dat dit een ander product is. Er wordt nergens aangegeven dat dit product gratis is.

Het oordeel van de voorzitter

Klager maakt bezwaar tegen de uitingen op de website van adverteerder waarin een “gratis boek” wordt aangeboden, nu druk- en verzendkosten verschuldigd zijn.

Op basis van artikel 8.5 in combinatie met punt 19 van de bij dit artikel behorende Bijlage 1 bij de Nederlandse Reclame Code (NRC) is onder alle omstandigheden sprake van misleidende reclame indien een product wordt omschreven als “gratis”, terwijl de consument iets anders moet betalen dan de minimale, onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod en het product af te halen dan wel dit te laten bezorgen.  

Adverteerder heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat zij de werkelijke verzendkosten in rekening brengt, zoals hiervoor bedoeld. Het in rekening brengen van deze kosten doet geen afbreuk aan het gratis aanbod. Dit ligt anders ten aanzien van de drukkosten. Deze kunnen niet worden beschouwd als onvermijdelijke kosten die bij een gratis aanbod in rekening mogen worden gebracht. Hierdoor is sprake van een onjuist gebruik van de aanduiding “gratis” als bedoeld in punt 19 van de bij artikel 8.5 NRC behorende bijlage 1. Om die reden zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken