a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2015/00760

Datum:

29-07-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft de volgende uitingen voor ‘De Beste Deal Weken’ van Ziggo:

 

A. een televisiecommercial waarin wordt gezegd, voor zover hier van belang:

“Stap ook over op het krachtigste netwerk tijdens ‘De Beste Deal Weken’ van Ziggo. Nu het Alles-in-1 Complete pakket de eerste drie maanden voor maar € 29,95 per maand. Denk je dat je ergens anders een beter aanbod krijgt? Vergelijk het zelf op ziggo.nl/bestedeal.”

Aan het eind van de commercial verschijnt 3-4 seconden een disclaimer in beeld.

 

B. een uiting op www.ziggo.nl, waarin naast een afbeelding van een pakket ‘Alles-in-1’ met daarbij de mededeling “De eerste 3 mnd € 59,95 € 29,95 p.m.” staat:

“De Beste Deal Weken

 Voor iedereen die overstapt op 3x sneller internet met Horizon TV, online tv-kijken en 1000 

 films en series.” Hieronder is een button opgenomen met de tekst “Ik wil de beste deal!”

                                                                                 

De klacht

 

Bij het overstappen van een bestaand Ziggo-pakket werd klager verteld dat hij ook recht had op drie maanden korting. Bij de eerste nieuwe afrekening bleek echter het reguliere bedrag in rekening te zijn gebracht. Navraag bij Ziggo wees uit dat de korting alleen voor nieuwe klanten geldt. Dit blijkt niet uit de uiting, waarin staat dat de actie geldt “voor iedereen die overstapt op Horizon TV”. Klager stelt dat hij “uiteindelijk ook [is] overgestapt naar dit nieuwe pakket”

 

 

Het verweer

 

Adverteerder begrijpt uit de “beschrijving van de omstandigheden” dat klager geen nieuw abonnement op Internet en Horizon heeft genomen, maar alleen de Horizon box aan zijn bestaande abonnement heeft toegevoegd. Voor het los bestellen van een Horizon Mediabox geldt deze actie echter niet. Dit blijkt ook uit de uiting, en is bovendien in de actievoorwaarden uitgebreid beschreven.

Nu er kennelijk nog onduidelijkheid kan ontstaan over de actie, zal adverteerder “hoe dan ook nog eens kritisch naar haar uitingen kijken om dit te verduidelijken waar nodig”. De uiting waartegen de klacht is gericht is echter niet onjuist, aldus adverteerder.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Uiting A: televisiecommercial

 

1) In de televisiecommercial wordt gezegd, alvorens de kortingsactie voor het Alles-in-1 Complete pakket wordt aangeprezen: “Stap ook over op het krachtigste netwerk tijdens ‘De Beste Deal Weken’ van Ziggo”. Hieruit zou afgeleid kunnen worden dat de actie bestemd is voor consumenten die nog geen gebruik maken van ‘het krachtigste netwerk’ en dus nog geen klant van Ziggo zijn. Of de actie daadwerkelijk alleen voor nieuwe klanten geldt, heeft de Commissie op basis van het verweer niet kunnen vaststellen. Adverteerder heeft meegedeeld dat de actie niet geldt voor het los bestellen van de Horizon box, maar of daarmee alle bestaande Ziggo klanten van de actie uitgesloten zijn, is niet duidelijk.

 

2) Aan het eind van de commercial verschijnt een disclaimer in beeld. Door de lengte van deze disclaimer die drie regels beslaat, de geringe lettergrootte ervan en de korte tijdsduur van slechts 3-4 seconden dat de disclaimer in beeld staat, is het naar het oordeel van de Commissie voor de gemiddelde kijker bij een gebruikelijke kijkafstand niet mogelijk de (volledige) tekst van de disclaimer te lezen. Door het beeld stil te zetten heeft de Commissie – met moeite – kunnen vaststellen dat aan het eind van de disclaimer wordt meegedeeld dat de actie alleen geldig is als je nog geen internet van Ziggo afneemt of je de snelheid van je bestaande Ziggo internet abonnement verhoogt, en dat “voor alle overige voorwaarden” wordt verwezen naar ziggo.nl. De actie is derhalve niet alleen geldig voor nieuwe klanten van Ziggo, maar ook onder bepaalde voorwaarden voor bestaande klanten.

 

3) Het voorgaande leidt de Commissie tot het oordeel dat in de televisiecommercial onvoldoende duidelijk wordt gemaakt voor wie de kortingsactie voor het Alles-in-1 Complete pakket geldt. Dit betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te kunnen nemen over het deelnemen aan de actie, welke informatie daarom op duidelijke wijze in de uiting moet worden verstrekt. Nu dat in de commercial niet wordt gedaan, en de gemiddelde consument daardoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Daardoor is de commercial oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Uiting B: uiting op website

 

4) In de bestreden uiting op adverteerders website worden ‘De Beste Deal Weken’ aangeprezen “voor iedereen die overstapt op 3x sneller internet met Horizon TV, online tv-kijken en 1000 films en series.” Niet is weersproken dat klager op enigerlei wijze zijn bestaande Ziggo abonnement heeft gewijzigd, volgens het verweer – zo begrijpt de Commissie – door toevoeging van Horizon TV. Adverteerder stelt dat de kortingsactie niet geldt voor deze enkele toevoeging. Naar het oordeel van de Commissie blijkt echter niet uit de uiting dat de actie, die zonder (verwijzing naar een) voorbehoud wordt aangeprezen “voor iedereen die overstapt (…)”, niet geldt voor een klant die zijn bestaande Ziggo abonnement wijzigt door uitbreiding met Horizon TV en aldus ‘overstapt’.  

 

5) Gelet op het voorgaande gaat de bestreden uiting op de website gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 NRC. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting tevens misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken